Prohlášení - reakce na Petici proti rušení ZŠ praktických

Quoted post

Fagala

#23 Brei není oprávněn mluvit za odborníky

2012-11-18 13:14

Autoři petice proti rušení praktických škol v úvodu petice uvádí, že „drtivá většina odborníků z praxe, zákonných zástupců, ale například i lékařů a psychologů se kloní k názoru, že je vhodné pro tyto děti se speciálními vzdělávacími potřebami zachovat možnost vzdělávání ve škole samostatně zřízené pro tento typ postižení a zároveň se postarat o žáky dlouhodobě neúspěšné ve vzdělávání, kteří se během pobytu v běžné škole setkávají permanentně s neúspěchem, který posléze obyčejně ústí do jejich frustrace a bez odborného zásahu končí únikem ze vzdělávání. Mezi tyto žáky patří i děti se sociokulturně znevýhodněného prostředí. Zakazovat rodičům volbu jiné než běžné základní školy pro své děti je nedemokratické“.
Kde berou autoři petice tu drzost napsat, že drtivá většina odborníků z praxe…. Takto formulovat by bylo možno pouze tehdy, pokud by vyjmenovali všechny odborníky z praxe a potom označili ty, kteří takto smýšlejí, přičemž drtivá většina je pro mne nejméně 76 %. A totéž udělat u dalších skupin (zákonní zástupci, lékaři, psychologové, …). Namísto toho pan Gordon Brei a spol. jen plácají. Je třeba odlišovat pojmy a dojmy. Pokud budeme nazývat věci pravými jmény, zjistíme, že většina rádobyodborníků zastávajících názory pana Gordona Breie(směřující v konečném důsledku k segregaci při vzdělávání, která má za následek celoživotní sociální vyloučení) sleduje svými aktivitami výlučně svůj ekonomický zájem (zachovat si svá teplá a pohodlná místa).
Pan Gordon Brei nabádá k počítání. NERV, SVĚTOVÁ BANKA, DELOITTE ale i další expertní subjekty vycházejí z reálných ekonomických dat, které jednoznačně uzavírají, že segregační (mimo hlavní proud) vzdělávání je neporovnatelně dražší než vzdělávání integrační (inkluzivní).
Jak vypadá v reálu vzdělávání ve speciálkách? Malotřídky, kde je ve třídě fakticky průměrně 4-7 dětí, na ně 3 pedagogové, stážisté/praktikanti, takže to vychází často i více než 1 osoba podpory na žáka. Tito učitelé s dětmi zpívají, malují, tancují, tolerují nízkou úroveň vědomostí a schopností. Tato úroveň vzdělání (tancování, zpívání, malování) není dostatečná ani pro nejzaostalejší kmeny v rovníkové Africe a není dostatečná ani v ČR. Kromě toho neexistuje žádná skutečná kontrola vzdělávacího procesu ve speciálkách. Takže v konečném důsledku je stav vědomostí žáků závislý na ochotě konkrétního pedagoga odvést za svoji nemalou odměnu alespoň nějakou práci.
Jaké jsou reálné výsledky při segregačním vzdělávání ve speciálkách? Takto vzdělávané děti jsou připraveny pro život tak, že po ukončení docházky zůstávají doma a hlavně na systému dávek. Závěr: vzdělávání ve speciálkách je sice extrémně drahé, zato však naprosto neefektivní.
Zkušenost z praxe: děti, které měly v období mateřské školy významně lepší prognózu vývoje a absolvovaly speciální školu, jsou v dospělosti méně úspěšné v běžném životě než děti s těžkým postižením a nepříznivou prognózou, které prošly integrací v běžné škole.
Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v žádné své části neobsahuje opatření, které by mohlo jen naznačovat ohrožení možnosti vzdělávání dětí s postižením ve škole samostatně zřízené pro postižení nebo zákaz rodičům volby jiné než běžné školy. Vedle těchto nepravd/lží se autoři petice dostávají se svými dezinformacemi ještě dál, a to když tvrdí, že naplnění inkluze mohou zajistit zejména základní školy praktické (bývalé zvláštní školy). Inkluzivní vzdělávání je definováno jako uspořádání běžné školy způsobem, který může nabídnout adekvátní vyučování všem dětem bez ohledu na jejich individuální rozdíly, přičemž nezáleží na druhu speciálních potřeb ani na úrovni výkonu žáků. Strategie boje proti sociálnímu vyloučení obsahuje také popis opatření, která směřují k zajištění inkluze v praxi. Pokud někdo lobuje za zachování praktických škol jako nástroje pro naplnění inkluze, tak v tom lepším případě neví o čem hovoří, v tom horším mlží či přímo lže.
Útoky na odborníky, kteří si zaslouží úctu a úspěšně praktikují společné vzdělávání, konstruování katastrofických scénářů co bude když by bylo apod., násobné vykřičníky za oslovením a hesly, ukájení se návštěvou u premiéra a množstvím petičních podpisů od osobně zainteresovaných (speciální pedagogové praktikující ve speciálních školách) a dezinformovaných (zmanipulovaní nebo lidé, kteří nedokáží objektivně vyhodnotit) nejsou již projevem pouhé agresivity, ale vypovídají přinejmenším o duševní nevyváženosti a pochybnostech o duševním zdraví. Pokud se takováto osoba živí ve veřejném školství a pracovní dobu využívá k naplňování svých egoistických chorobných potřeb, vyplácením odměny za vykonanou práci v rámci veřejné služby dochází k zneužívání veřejných prostředků.
Pan Gordon Brei a jemu podobní nemohou být ve svých snahách úspěšní. Je tomu tak proto, že existují dokumenty jako Základní listina práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, Úmluva o právech osob s postižením, antidiskriminační zákon a další. Pokud je ČR právním státem, není jiná cesta, než že ČR k naplnění svých závazků zajistit všem dětem nediskriminační vzdělávání učiní i takové kroky, jako je zrušení místa panu Gordonovi Breieovi.
Pan Gordon Brei není oprávněn se prezentovat jako mluvčí odborníků na integraci či inkluzi.

Odpovědi

blanka

#24 Re: Brei není oprávněn mluvit za odborníky

2012-11-18 20:09:05

#23: Fagala - Brei není oprávněn mluvit za odborníky

Fagalo, píšete snůšku demagogických blábolů.

rorýs

#31 Re: Brei není oprávněn mluvit za odborníky

2012-11-19 22:17:08

#23: Fagala - Brei není oprávněn mluvit za odborníky

Postoj „odborníků“ bránících i přes nesporné důkazy o škodlivosti odděleného vzdělávání různých skupin dětí by mělo vést ke znevážení hlasu těchto odborníků v celé věci. Nakonec o vzdělávání dětí by především měli rozhodovat rodiče. Odborníci by měli plnit jejich zakázku a ne určovat z pozice těch, kteří vědí nejvíc, jak se budou utrácet veřejné peníze. Boj za udržení odděleného vzdělávání z pozice speciálních pedagogů je nemorální.

Tento příspěvek byl odstraněn jeho autorem (Zobrazit podrobnosti)

2012-11-20 03:29:34


Petra Brabcová

#36 Re: Brei není oprávněn mluvit za odborníky

2012-11-20 14:10:33

#23: Fagala - Brei není oprávněn mluvit za odborníky 

 

Jsem zastánkyní integrace a inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do "běžného" typu základních škol. Ovšem za určitých, předem vyřešených, podmínek, které zde byly již několikrát zmíněny. Zároveň považuji vybraná opatření "Strategie boje proti sociálnímu vyloučení" za přínosná a některá za nevhodná.

Nechci příspěvek autora píšícího pod jménem Fagala hodnotit. Nicméně mám potřebu se k některým otázkám vyjádřit.

Není mi zcela jasné, co pisatel myslí onou "speciálkou". Jedná se o speciální školství či základní školu speciální? Z kontextu tohoto i předchozích příspěvků spíše vyplývá, že by se mělo jednat o základní školu praktickou, tedy tu, která vzdělává žáky s lehkým mentálním postižením. Pro porozumění by bylo vhodné užívat adekvátní terminologii.

Dále by mě zajímalo, na základě čeho (vlastní zkušenosti, výzkum, závěry nějaké instituce apod.) uvedený pisatel popisuje výchovně-vzdělávací proces v oněch "speciálkách".

Zároveň bych ráda znala kritéria posuzování práce a ohodnocení pedagogických pracovníků ve "speciálkách", ze kterých pisatel vychází, když píše "Takže v konečném důsledku je stav vědomostí žáků závislý na ochotě konkrétního pedagoga odvést za svoji nemalou odměnu alespoň nějakou práci."

Pisatel dále uvádí, že "Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v žádné své části neobsahuje opatření, které by mohlo jen naznačovat ohrožení možnosti vzdělávání dětí s postižením ve škole samostatně zřízené pro postižení..." V případě lehkého mentálního postižení, považuji minimálně následující část textu "Strategie boje proti sociálnímu vyloučení" "Obsahem střednědobého opatření je: Legislativně znemožnit zřizování a provozování základních škol zřízených pro děti s lehkým mentálním postižením...; Na základě analýz ... rozhodnout o školách zřizovaných pro děti s lehkým mentálním postižením ke zrušení ... a k transformaci (zavedení standardního vzdělávacího plánu ŠVP ZV); Indikátor plnění - Novela školského zákona neumožňující zřizování a provozování základních škol pro děti s lehkým mentálním postižením nabývá účinnosti; Je s konečnou platností rozhodnuto o základních školách zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením k transformaci na školu hlavního vzdělávacího proudu a ke zrušení..."  za opatření vedoucí k (dle slov pisatele) "ohrožení možnosti vzdělávání dětí s postižením ve škole samostatně zřízené pro postižení".


Nepřihlášený uživatel

#53 Re: Brei není oprávněn mluvit za odborníky

2013-01-02 19:44:47

#23: Fagala - Brei není oprávněn mluvit za odborníky

Prosím, jděte se do některé "Speciálky" podívat. Píšete o něčem, co neznáte.