Prohlášení - reakce na Petici proti rušení ZŠ praktických

Fagala

/ #23 Brei není oprávněn mluvit za odborníky

2012-11-18 13:14

Autoři petice proti rušení praktických škol v úvodu petice uvádí, že „drtivá většina odborníků z praxe, zákonných zástupců, ale například i lékařů a psychologů se kloní k názoru, že je vhodné pro tyto děti se speciálními vzdělávacími potřebami zachovat možnost vzdělávání ve škole samostatně zřízené pro tento typ postižení a zároveň se postarat o žáky dlouhodobě neúspěšné ve vzdělávání, kteří se během pobytu v běžné škole setkávají permanentně s neúspěchem, který posléze obyčejně ústí do jejich frustrace a bez odborného zásahu končí únikem ze vzdělávání. Mezi tyto žáky patří i děti se sociokulturně znevýhodněného prostředí. Zakazovat rodičům volbu jiné než běžné základní školy pro své děti je nedemokratické“.
Kde berou autoři petice tu drzost napsat, že drtivá většina odborníků z praxe…. Takto formulovat by bylo možno pouze tehdy, pokud by vyjmenovali všechny odborníky z praxe a potom označili ty, kteří takto smýšlejí, přičemž drtivá většina je pro mne nejméně 76 %. A totéž udělat u dalších skupin (zákonní zástupci, lékaři, psychologové, …). Namísto toho pan Gordon Brei a spol. jen plácají. Je třeba odlišovat pojmy a dojmy. Pokud budeme nazývat věci pravými jmény, zjistíme, že většina rádobyodborníků zastávajících názory pana Gordona Breie(směřující v konečném důsledku k segregaci při vzdělávání, která má za následek celoživotní sociální vyloučení) sleduje svými aktivitami výlučně svůj ekonomický zájem (zachovat si svá teplá a pohodlná místa).
Pan Gordon Brei nabádá k počítání. NERV, SVĚTOVÁ BANKA, DELOITTE ale i další expertní subjekty vycházejí z reálných ekonomických dat, které jednoznačně uzavírají, že segregační (mimo hlavní proud) vzdělávání je neporovnatelně dražší než vzdělávání integrační (inkluzivní).
Jak vypadá v reálu vzdělávání ve speciálkách? Malotřídky, kde je ve třídě fakticky průměrně 4-7 dětí, na ně 3 pedagogové, stážisté/praktikanti, takže to vychází často i více než 1 osoba podpory na žáka. Tito učitelé s dětmi zpívají, malují, tancují, tolerují nízkou úroveň vědomostí a schopností. Tato úroveň vzdělání (tancování, zpívání, malování) není dostatečná ani pro nejzaostalejší kmeny v rovníkové Africe a není dostatečná ani v ČR. Kromě toho neexistuje žádná skutečná kontrola vzdělávacího procesu ve speciálkách. Takže v konečném důsledku je stav vědomostí žáků závislý na ochotě konkrétního pedagoga odvést za svoji nemalou odměnu alespoň nějakou práci.
Jaké jsou reálné výsledky při segregačním vzdělávání ve speciálkách? Takto vzdělávané děti jsou připraveny pro život tak, že po ukončení docházky zůstávají doma a hlavně na systému dávek. Závěr: vzdělávání ve speciálkách je sice extrémně drahé, zato však naprosto neefektivní.
Zkušenost z praxe: děti, které měly v období mateřské školy významně lepší prognózu vývoje a absolvovaly speciální školu, jsou v dospělosti méně úspěšné v běžném životě než děti s těžkým postižením a nepříznivou prognózou, které prošly integrací v běžné škole.
Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v žádné své části neobsahuje opatření, které by mohlo jen naznačovat ohrožení možnosti vzdělávání dětí s postižením ve škole samostatně zřízené pro postižení nebo zákaz rodičům volby jiné než běžné školy. Vedle těchto nepravd/lží se autoři petice dostávají se svými dezinformacemi ještě dál, a to když tvrdí, že naplnění inkluze mohou zajistit zejména základní školy praktické (bývalé zvláštní školy). Inkluzivní vzdělávání je definováno jako uspořádání běžné školy způsobem, který může nabídnout adekvátní vyučování všem dětem bez ohledu na jejich individuální rozdíly, přičemž nezáleží na druhu speciálních potřeb ani na úrovni výkonu žáků. Strategie boje proti sociálnímu vyloučení obsahuje také popis opatření, která směřují k zajištění inkluze v praxi. Pokud někdo lobuje za zachování praktických škol jako nástroje pro naplnění inkluze, tak v tom lepším případě neví o čem hovoří, v tom horším mlží či přímo lže.
Útoky na odborníky, kteří si zaslouží úctu a úspěšně praktikují společné vzdělávání, konstruování katastrofických scénářů co bude když by bylo apod., násobné vykřičníky za oslovením a hesly, ukájení se návštěvou u premiéra a množstvím petičních podpisů od osobně zainteresovaných (speciální pedagogové praktikující ve speciálních školách) a dezinformovaných (zmanipulovaní nebo lidé, kteří nedokáží objektivně vyhodnotit) nejsou již projevem pouhé agresivity, ale vypovídají přinejmenším o duševní nevyváženosti a pochybnostech o duševním zdraví. Pokud se takováto osoba živí ve veřejném školství a pracovní dobu využívá k naplňování svých egoistických chorobných potřeb, vyplácením odměny za vykonanou práci v rámci veřejné služby dochází k zneužívání veřejných prostředků.
Pan Gordon Brei a jemu podobní nemohou být ve svých snahách úspěšní. Je tomu tak proto, že existují dokumenty jako Základní listina práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, Úmluva o právech osob s postižením, antidiskriminační zákon a další. Pokud je ČR právním státem, není jiná cesta, než že ČR k naplnění svých závazků zajistit všem dětem nediskriminační vzdělávání učiní i takové kroky, jako je zrušení místa panu Gordonovi Breieovi.
Pan Gordon Brei není oprávněn se prezentovat jako mluvčí odborníků na integraci či inkluzi.