Prohlášení - reakce na Petici proti rušení ZŠ praktických
Quoted post
hč |
#132012-11-16 15:19Dobrý den. Jsem jeden z rodičů, kteří podepsali petici bez nucení , po zralém zvážení argumentů obou stran a dlouhodobém sledování problematiky, která se mě bytostně dotýká, neboť mám velmi těžce postižené dítě, ale též zdravého a nadaného syna. Ve své reakci na petici zmiňujete, že se nejedná o rušení statutu škol jak pro lehce tak i středně a těžce postižené děti. Pro mě je nejdůležitější, aby si rodič mohl svéprávně rozhodnout, zda nechá své dítě vzdělávát odděleně v jakkoliv pojmenované škole odpovídající dnes praktické či speciální nebo je zařadí do běžné třídy v ZŠ. Protože každé dítě má jiné postižení a potřeby a zodpovědný rodič si umí rozhodnout, co je pro jeho situaci nejlepší. Můžete mi tedy zcela přísežně a veřejně potvrdit, že nám rozhodně nechcete rušit praktické a speciální školy a že naše i budoucí děti nechcete o možnost vzdělávání v nich připravit? A že se snažíte pouze o zlepšení podmínek pro alternativu zařazení části dětí do ZŠ? Tam je opravdu nedořešených problémů tolik, že byste na ničem jiném pracovat nemuseli. Prosím též o přesnou a závaznou definici integrace a inkluze, neboť si tyto pojmy leckdo vykládá naprosto intuitivně a neprofesionálně. Děkuji vřele za odpověď hč |
Odpovědi
Fagala |
#14 Re:2012-11-17 00:55:17Je pouhým faktem, že je ve školách zvláštních a speciálních umístěno mnoho dětí, jejichž rodičům nebylo fakticky umožněno se svéprávně rozhodnout mezi segregovanou speciálkou a školou běžnou, i když si to rodiče přáli. Účinnou cestou k odstranění této diskriminace je transformace zvláštních škol a zavádění proinkluzivních opatření v běžných školách. |
Fagala |
#16 Re:2012-11-17 11:10:44K Vaší prosbě o přesnou definici integrace a inkluze nechávám prostor publikujícím dborníkům. Integraci a inkluzi určitě není zařazování a vzdělávání dětí do segregačního prostředí škol praktických a speciálních. V praxi se často objevuje, že pracovníci speciálních škol vystupují jako někdo, kdo jako jedíný dokáže své žáky (s nedůstojným detailním popisem postižení ) integrovat do společnosti. Vděčnost rodičů těmto spasitelům pak nebere konce. Výsledkem je absolvent segregovaného vzdělávání, jehož minimálně sociální omezení už nikdo nenapraví. |
Adam G. |
#27 Re:2012-11-19 16:12:44Vážená pani HČ, Záväznou môže byť len taká definícia inkluzívneho vzdelávania, ktorá je definovaná zákonom, resp. vyhláškou. Vyjadrenia jednotlivých neštátnych subjektov (neziskoviek, rodičov, profesných zväzov) nikoho k ničomu nezväzujú. Ako zástupca subjektu, ktorý myšlienku inklúzie podporuje, Vám nezáväzne môžem odpovedať takto: Integrácia spočíva v snahe "fyzicky" presunúť žiaka so znevýhodnením do majoritného prostredia (školy) a docieliť, aby dosahoval rovnaké výsledky - napríklad za pomoci asistenta a rozličných pomôcok. Vyzerá to síce ako spravodlívé "meranie rovnakým metrom", v skutočnosti však možnosti žiaka nemusia na dobehnutie spolužiakov stačiť. Takto poňaté vzdelávanie je zamerané na výkon žiaka, sociálnu stránku veci príliš nerieši. Keď integrácia zlyháva, vysvetľuje sa to tým, že "žiak na to nemá". Inklúzia si za cieľ kladie maximálny rozvoj schopností žiaka, ale v popredí je sociálne začlenenie do kolektívu. Zjednodušene - dôraz je na prispôsobení prostredia tak, aby to žiak s postihnutím zvládal. Počíta sa s upravením učebných metód, sústavnou metodickou podporou učiteľov, citlivou prácou s kolektívom spolužiakov atd. Nejde o to, aby žiak počítal v matematike to, čo ostatní, môže sledovať svoj individuálny plán. Neznamená to zhoršenie jeho vzdelávania, v oblasti sociálnej je to jednoznačne lepšia varianta pre obe strany - tak pre žiaka s postihnutím, ako aj pre jeho okolie. Znovu, nemôžem hovoriť za všetkých, pokiaľ sa snažíme presadzovať inkluzívne vzdelávanie, v prvom rade nám ide o umožnenie začlenenia tým rodičom, ktorí ho pre svoje deti chcú. To žiaľ dnes v Česku nie je realitou. Ak sa dnes rodičia rozhodujú, či je bežná škola pre ich dieťa s postihnutím vhodná, majú pred očami často nevalné výsledky integračných pokusov. S touto predstavou tiež radi operujú autori rozličných petícií, aby získali podporu pre svoje požiadavky: zrušenie praktických škôl = vaše dieťa bude v preplnenej triede samo bez podpory. Povinne. Takú voľbu sotva nejaký milujúci rodič urobí. Ak by sme sa konštruktívne bavili o tom, čo a za akých podmienok je možné, a pracovali s víziou inklúzie, ako som ju popísal vyššie, voľba rodičov by asi vyzerala ináč. O "zlepšovanie podmienok" pre začleňovanie žiakov s postihnutím na základných školách sa napríklad o.s. Rytmus snaží už viac než 10 rokov. Hovoríme o dlhodobej metodickej podpore, kurzoch pre asistentov, pedagógov, odborných analýzach a podobne. Na margo obvinení pána Gordona Brie, podľa ktorého ktokoľvek, kto podporuje myšlienku inkluzívneho školstva, nevie o čom hovorí, je to snáď dostatočná poznámka.
|
Podporujeme Izrael v boji proti teroristům, postoj české vlády je správný
Petice za ukončení používání a prodeje zábavní pyrotechniky, petard, ohňostrojů i tzv. lampionů štěstí
Výzva vládě k zabezpečení urgentní humanitární pomoci Gaze a dosažení dohody o příměří
Za změnu „ZÁKONŮ PRO KOČKU“
Chcete něco změnit?
Bude-li člověk mlčet, nic se nezmění. Autor této petice se rozhodl něco změnit a jednat. Uděláte to samé? Zahajte sociální hnutí vytvořením petice.
Vytvořte vlastní peticiDalší petice, které by vás mohly zajímat
Lepší život pro koně z Ludvíkova
2625 Vytvořeno: 2024-04-26
Za odstranění komunistické výzdoby ve stanici metra Anděl v Praze
2321 Vytvořeno: 2024-03-19
Odmítáme ideologizaci nových RVP
1665 Vytvořeno: 2024-05-01
Udržení lékařské péče pro děti a dorost v Podbořanech
337 Vytvořeno: 2024-04-29
Otevřený dopis Mons. Janu Graubnerovi, arcibiskupovi pražskému, v souvislosti s prezentací knihy "Spiknutí".
3464 Vytvořeno: 2024-04-22
Petice za zachování barokního mostu v Květnici
169 Vytvořeno: 2024-04-27
Odvolání pana Ing. Zdeňka Zajíčka z Komise pro školství v Českém Krumlově
148 Vytvořeno: 2024-04-26
Petice proti jízdě na koni po Praze v kočáře.
136 Vytvořeno: 2024-05-02
Trest členům gangu týrající zvířata v Číně
153 Vytvořeno: 2024-04-15
VETERÁNI PRO MÍR
205 Vytvořeno: 2024-04-24
HUMANS FOR CEASEFIRE / žádáme příměří v Gaze a Izraeli
3807 Vytvořeno: 2024-03-26
Žádné větrné elektrárny v Kružberku!
112 Vytvořeno: 2024-04-26
Řád Bílého lva pro Jindřichohradečáka Františka Peltána
101 Vytvořeno: 2024-04-26
Za okamžité řešení „Zvýšení bezpečnosti ve městě Chebu“
424 Vytvořeno: 2024-03-27
Řeště neustálý hluk a porušování nočního klidu ze strany hostů A&O Hostelu v Praze - Malešice
75 Vytvořeno: 2024-04-30
Za ZACHOVÁNÍ původní výzdoby ve stanici metra Anděl v Praze
72 Vytvořeno: 2024-04-27
Petice proti stavbě větrných elektráren ve Studené Loučce
60 Vytvořeno: 2024-05-02
Petice za pojmenování nových ulic na Rohanském nábřeží podle postav z Rohanu v Pánovi prstenů
19741 Vytvořeno: 2024-03-05
Děti chtějí OVOV s Monikou, „Rodiče pro děti” chtějí to nejlepší, podporujeme paní učitelku Schubertovou....
63 Vytvořeno: 2024-04-26
Proti záměru vedení Statutárního města Olomouc spojit kulturní instituce Moravskou filharmonii a Moravské divadlo v jednu instituci
2580 Vytvořeno: 2023-04-07