Vraťme Cimrmana národu

Quoted post


Nepřihlášený uživatel

#17 Re:

2016-07-09 13:56

#8: -  

 Dvě stočené přesné tuhé dvojité roury vedle sebe. Nejvýš s nějakými propojkami a výlezy.  Díly jsou dočista stejné. Až na nejsvrchněší a nejdolejší díly. S broušenými přírubami, zaklapnou do sebe.  Ostatní je jen vždy stejné příslušenství, uchycené vždy stejně na vždy stejných značkách. 

      A i pohyblivé díly jsou dalekosáhle identické.

Odpovědi


Nepřihlášený uživatel

#34 Re: Re:

2016-09-17 07:44:33

#17: - Re:  

 Přiznejme si,  Cimrmanovy dvě stočené roury lze bez újmy funkčnosti nahradit rourou jedinou. V tomto případě opatřenou dvěma navzájem symetrickými vnitřními šneky. Ty nesou vodící koleje; jejich vršek v součinnosti s profily asymetrických dvojkolí umožňuje  sinusový pohyb. Poznamenejme, že spirálové kolejnice mají odlišný poloměr a spád, tj. odlišnou délku; pokud tato délka někoho zajímá blíž, může ji stanovit podle Pythagorovy věty.  

        Poměr délek vnitřní a vnější kolejnice definuje poměr poloměrů kol ve dvojkolích; délky a poloměry se rozumí měřené v bodě jejich dotyku. Teoreticky by tedy schody mohly jezdit na dvojicích dvojkolí, bogie. Ale v praktický provoz vnáší přes opotřebení nepřesnosti do ideálního stavu.

Popis situace není úplně triviální. Je tu například rozdíl valivých odporů různě velkých kol, jejich odlišný spád,  jiné tangenciální síly po  stranách.  Není jasný vztah spojení schodů a jejich těžišť, a tak podobně. Koneckonců už jen nenápadný požadavek  sklapování u vchodů/východů vede na další konstrukční principy a prvky. V neposlední řadě má do věci co mluvit i způsob pohonu. Nemusí to nutně být vyzkoušeným a osvědčeným točivým strojem.

       Koleje a kola se lehce mohou začít dotýkat jinde, než jak předpokládá projekt.  Vzniká nežádoucí vysoká citlivost na přesnost provedení, poruchovost. A právě proto je zde opravný mechanismus,  výše zmíněný sinusový pohyb. 

         Vzájemné působení kol a kolejnic se od Cimrmanových dob rozvinulo do samostatného vědního oboru. Významným pojmem je zde tzv. křivkový jízdní obrys; ... Příkladem takového obrysu je jízdní obrys známý jako UIC-ORE neboli ORE S1002, vyvinutý v Německu. Dalším významným pojmem je ekvivalentní konicita, která vyjadřuje vztah dvojkolí a koleje.