Petice Gymnázia Ostrov


Nepřihlášený uživatel

/ #39

2013-11-27 11:04

Toto jsem vyštrachal na internetu a z obsahu je zřejmé. že je to věci jen a jen krajů. Zásadně jako občan tohoto města n e s o u h l a s í m s pochybným a nepodloženým návrhem této naší krajské instituce. Nechť se laskavě zeptají ředitele, kolik dětí mělo a má zájem o tuto školu. Položme si tedy otázku k čemu je Karlovarský kraj? Odpovím snad i za ostatní, že k ničemu.


Nezávislý anonym


Ministerstvo školství zpracovalo model ideální sítě škol. Nejprve jsme sice uvažovali o modelu ideální školy, ale při jeho přípravě zjistil kvestor Libor Svoboda z Vysoké školy ekonomické, že hlavní problém je velká síť středních škol. Proto jsme se na ni zaměřili a její analýzu jsme předali krajským hejtmanům.

V čem spočívá tato analýza sítě škol?

Je to materiál, který mají k dispozici zatím jen hejtmani, takže podrobnosti o něm nemohu poskytnout. Principiálně jde ale o to, že kvestor L. Svoboda zpracoval tuto analýzu na základě údajů Českého statistického úřadu. Odtud převzal demografická data i jejich vývoj, připojil strukturu oborů středních škol, a to vždy v jednotlivých krajích, a také parametry rámcových vzdělávacích programů. Za výchozí stav je přitom brán školní rok 2009/2010. Kdyby byly i nadále střední školy stejně naplněny, měly stejný počet žáků i pedagogů, pak by byla tato síť jakžtakž ufinacovatelná. Ovšem demografický vývoj ukazuje jednoznačný trend klesajícího počtu náctiletých, tzn. žáků ve věku od 15 do 19 let. Proto je potřeba udělat redukci, ať už škol, nebo jen oborů. A tento materiál by měl být hejtmanům při ní nápomocen.

K čemu tedy ministerstvo kraje nabádá?

V podstatě k tomu, aby v souladu s klesající demografickou křivkou provedly kraje svoji vlastní úvahu o tom, které obory, či školy redukovat. Samozřejmě s ohledem na svá krajská specifika. Ministerstvo nemůže krajům direktivně nařídit, co mají zrušit, zda technické obory, nebo naopak například služby. Kraje mají samosprávu a o rušení škol rozhodují samy. My jim můžeme tímto materiálem pouze pomoci v jejich rozhodování. Navíc mají naši podporu i v tom, že budeme dělat další kroky, a to také ve spolupráci s nimi. Například změny ve financování škol.

Ministr školství Josef Dobeš se v médiích vyjádřil, že ministerstvo nebude podporovat vznik dalších středních škol, a to ani soukromých. Je to tak?

Soukromé školy mají samostatného zřizovatele, ale koneckonců i tyto školy jsou zařazovány do rejstříku škol, jsou součástí sítě škol a měly by zapadat do dlouhodobého záměru vzdělávací soustavy kraje a státu. To znamená, že pokud nebudou zapadat do těchto koncepčních materiálů, ministerstvo je nepovolí.

Optimalizace sítě středních škol probíhá již řadu let, ale zatím se moc nedaří. Máte ještě nějaké jiné páky, jak ji prosadit? Pokud ano, kdy by měla proběhnout?

Devadesát osm procent optimalizace sítě škol musí být na krajích. Při jednáních s hejtmany jsem měl ale pocit, že panuje naprostá shoda v tom, že je se sítí škol opravdu potřeba něco udělat.

A kdy by měla proběhnout? Podle mého názoru, pokud má k optimalizaci sítě škol v jednotlivých krajích dojít, pak to musí být nejpozději do dubna příštího kalendářního roku.