Prohlášení - reakce na Petici proti rušení ZŠ praktických

Adam G.

/ #39 Čo hovorí stratégia a čo reakcie na ňu

2012-11-21 13:03

Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v žádném svém opatření ani nenaznačuje, že by se mělo ohrozit vzdělávání ve školách samostatně zřízených pro postižení sluchu, zraku, autismem, kombinovanými vadami, mentálním postižením apod. (typy zdravotního postižení).

Je to otázka interpretácie, pán Fagala a pán Brei, a v tom je celý spor. Upresnime to:

V úvode odseku 4.5.3.3 sa píše: "Cílem opatření je transformace paralelního systému základních  škol zřízených pro děti s lehkým mentálním postižením tak, aby výsledný stav umožňoval vzdělávat všechny děti ve školách hlavního vzdělávacího proudu. K posílení škol hlavního vzdělávacího proudu směřuje většina ostatních opatření." (obsah krátkodobých a dlhodobých opatrení - viď zvyšok tohoto a nasledujúceho odseku, dovedna asi 2 strany)

Áno, transformácia znamená zánik ZŠ praktických v tej podobe, ako ich poznáme. Podľa nás ovšem neznamená ohrozenie vzdelávania žiakov s postihnutím, pretože (a to ostatne Stratégia rieši v omnoho väčšom rozsahu) základné školy budú na vzdelávanie takýchto žiakov lepšie vybavené (viď druhá citovaná veta).

Autori petície proti Stratégii nie sú ochotní veriť, že by to mohlo fungovať. Tvrdia síce, že sú za integráciu atd "ale dobre pripravenú", ale praktické kroky vedúce k pripravenosti terénu na zmenu sabotujú v zárodku (viď Stratégia). Pre svoj strach bránia súčasný systém segregovaného vzdelávania ako "závideniahodný výdobytok skvelej českej pedagogiky" a odmietajú priznať jeho chyby, jeho nedostatočnosť.

Ja viem, na tomto sa nedohodneme. A na strach má každý človek nárok. Ale ak učitelia špeciálnych (vrátane praktických) škôl ako (jediní praví) odborníci masírujú verejnú mienku svojimi katastrofickými víziami budúcnosti, to skrátka nie je v poriadku. A je to škoda práve preto, že bez ich účasti a pomoci to základné školy v budúcnosti budú zvládať len ťažko.