Záchrana dráhy Mutěnice-Kyjov

Samko

/ #234 Nevědomost...

2012-01-25 23:32

Vážený pane TOMKU, něco málo k Vašemu záměru.
Zrušením trati došlo k přetržení snadné, pohodlné a rychlé přepravy osob z Mutěnic do navazujících obcí na trati. Bohužel útlumem činnosti dolů, skláren a Elektrosvitu její význam klesal, i když do škol a zaměstnání v Kyjově (nebo Veselí nad Moravou, Slavkově nebo Bučovicích) ) šlo o spojení bezkonkurenční. Jenže k nevoli cestujících (a bez jejich souhlasu) nastala nynější situace. A ač jsem toto spojení dost využíval, a ač mě stávající situace dosti mrzí, osobně jsem značně skeptický ve změnu.
Přeměna nevyužívané dráhy v cyklostezku je snad jediná možnost jak zachovat tuto liniovou stavbu pro budoucí generace. To co se snažíte prosadit je holub na střeše, cyklostezka je dosti reálný další její život. Cyklostezka může být za vhodných podmínek funkční už v jarních měsících r.2012. Vzhledem k tomu, že bude pouze pro cyklisty a „inlajnisty“, a že do tělesa dráhy se bude zasahovat pouze minimálně, lze předpokládat její značnou životnost.
Záměr na cyklostezku je nápad, který vznikl ještě před touto vládnoucí garniturou (myšleno vláda, ministerstvo dopravy a SŽDC). Tudíž nasazovat aktérům realizace cyklostezky psí hlavu je poněkud zavádějící. Původní záměr vznikl snad ještě za vlády p.Topolánka. O té doby se vystřídalo několik ministrů dopravy (a to včetně p.Bárty, který nenechal na ministerstvu dopravy a SŽDC kámen na kameni) a ředitelů SŽDC (včetně náměstků). A vysledovat nějakou spojovací nit mezi jednotlivými aktéry je hodně odvážné. A těžko bude někoho v Praze zajímat starosta z Kyjova či Mutěnic (vliv? voliči? – doufám, že oba prominou). A stát sám o sobě nevěděl, jak má s tratí nakládat a jaká bude její budoucnost (komu ji prodat či převést a hlavně jak a za jakou cenu). A jak jsem zmínil výše, dlouhou dobu z důvodu častých personálních změn na důležitých místech nikdo nechtěl rozhodnout, nebo případný nástupce rozhodnutí odkládal z důvodu prošetření záležitosti. Obcím mohlo být jedno, co se s tratí stane. Jednak není trať vedena v oblasti nějakých investičních záměrů a těleso dráhy není zrovna atraktivní záležitost. Pozemek-nudle různě široká, tu v zářezu , tu na tělese protínající katastr obce-no prostě terno. Pokud by nebyla cyklostezka, tak by zřejmě ještě několik let dráha chátrala až do úplného rozkradení.
Kdo někdy zajišťoval dotaci podobného rozsahu, Vám může jenom potvrdit, že nikdo při podání žádosti nemá nic jisté. A kolik jednání, cest na příslušné ministerstvo, doprošování se u různých úředníků je nutné absolvovat než přesvědčíte někoho o Vašem záměru. Protože i když splníte všechny náležitosti není její přidělení automatické. No, a když máte vyčerpáno a postaveno, může nastat situace, že se něco neuhlídá a dotace se musí vrátit !!! (i takové případy se stávají. Vždyť jenom výběrové řízení na dodavatele, kdy se někteří odvolají způsobuje značné problémy při finální realizaci.
Neznám dosti detailně Vaši činnost, ale už jste něco takového dokázal?. Pokud ano, dávám palec nahoru.
A rozsah zakázky? Není to pro stavební firmu žádné terno (i když v dnešní době je dobré cokoliv). Největším zdrojem zisku na dopravních stavbách je obrovský přesun hmot, rozsáhlé zemní práce, umělé stavby - mosty, tunely, opěrné zdi, protihlukové zdi, rozsáhlé sanace silničních a drážních těles. A co je zde? V podstatě generální oprava silnice III.třídy o šíři 6m v délce 8km. Opravdu zakázka... A tady nejsme na Blance, D47 nebo D8.
Je opravdu nutné ničit snahu a energii lidí v regionu, kteří se museli smířit s daným stavem věcí, a kteří udělali vše proto, aby trať žila dalším životem a tím zhodnotili dědictví předků nejvhodnějším způsobem? A nemuseli.
Vím, že Vás nepřesvědčím o cyklostezce, ale byl bych rád, kdyby i ostatní čtenáři znali situaci trochu jinak.