Petice proti rušení praktických škol
Quoted post
Gordon |
#9 Ne a ne2012-10-13 13:31Nelze přistupovat k inkluzi chaoticky a cestou striktních nařízení, tak jak se to dle návrhů obsažených ve Strategii boje proti sociálnímu vyloučení a tlaku nevládních neziskových organizací chystá realizovat MŠMT. Pokud chceme, aby integrace a inkluze všech žáků byla úspěšná, musí mít MŠMT vytvořenou jasnou koncepci vzdělávání od rané péče až po terciární vzdělávání. Ta ministerstvu vzhledem k častým personálním změnám zcela chybí. Musí být jasně zpracována míra potřebných podpůrných opatření na základě které doporučí školská poradenská pracoviště školám možnosti vzdělávání dítěte. Na realizaci tohoto doporučení musí mít každá škola možnost získat finanční prostředky dle jasně stanoveného normativu pro jakékoliv postižení. Jedná se o dlouhodobý proces, který rozhodně nejde zvládnout během pěti let. Bez jasně stanovených pravidel nutí současný systém financování školy k honbě za co nejvyšším počtem žáků ve třídách, často bez ohledu na kvalitu a efektivitu výuky, což odnášejí hlavně děti a žáci. Finanční prostředky musí být přerozdělovány dle individuálních a skutečných potřeb jednotlivých škol a jejich oprávněných požadavků. Ve třídě s integrovanými dětmi musí pracovat učitelé, kteří musí být proškoleni pro práci s těmito žáky, speciální pedagogové, kteří ví jak s žáky i jejich rodiči jednat, jak je vzdělávat, a také mnohem více asistentů pedagoga. Rozhodně nesmíme začínat transformaci školství od prostřed, ale musíme začít od rané péče. Všechny děti musí být na zahájení povinné školní docházky dostatečně připraveny. Tomu brání kapacitní možnosti mateřských škol, proto je důležité zachovat přípravné třídy, které připravují děti, jejichž rodiče nemají finanční prostředky na placení školného a stravného v mateřských školách, při všech základních školách. Do doby, než budou všechny základní školy připraveny jak personálně, tak materiálně na vzdělávání jakkoliv handicapovaných dětí, je jedním z řešení zachovat možnost zařadit handicapovaného žáka (včetně středně těžkých a těžkých specifických poruch učení nebo chování a dětí v hraničním pásmu), dle německého modelu Schule fűr Lernbehinderte – škola pro žáky opožděné v učení, do základních škol praktických, kde je nižší počet žáků ve třídě upraven vyhláškou. V základních školách praktických je možno vzdělávat děti podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání i podle jeho přílohy pro vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací. Tuto přílohu mohou využívat všechny základní školy pro vypracování individuálních vzdělávacích plánů pro žáky s poruchami učení, chování i pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, proto jsou naprosto nesmyslné snahy tuto přílohu, na jejímž vypracování se podílela řada odborníků a praktiků, zrušit. Bezhlavé a překotné rušení základních škol praktických a inkluze všech jejich žáků do základních škol sníží kvalitu vzdělávání pro všechny děti a omezuje práva rodičů pro výběr školy. Ve všech základních školách a třídách s individuálně nebo skupinově integrovanými handicapovanými dětmi musí působit vyškolení učitelé, mnohem více asistentů pedagoga než dnes a speciální pedagogové (psychoped, etoped, logoped, popřípadě psycholog či jiný odborník dle potřeby školy). To samozřejmě není možné bez zásadního a jasně stanoveného normativu na jakkoliv postiženého žáka. Pokud speciální školství v České republice zanikne, nekoncepčně a uspěchaně, dostaneme se na kvalitativní úroveň školství v Itálii, kde jsou všechny děti integrovány, ale dle mých zkušeností se zde v převážné většině případů nejedná o integraci, ale pouhou socializaci. Proto nechci, aby se tyto pojmy zaměňovaly, a abychom v současné době násilnou reformu českého školství s výší finančních prostředků vynaložených na její realizaci nazývali správně, tedy snaha o socializaci všech handicapovaných dětí, a neskrývali se za nesprávná slova integrace a inkluze. Kvalitní reforma znamená pro MŠMT náklady minimálně 10 miliard ročně, pokud sem započítáme i částku potřebnou na ranou péči a na studium žáků po úspěšném absolvování základní školy, dostaneme se na částku až 15 miliard ročně. Tvrdit, že miliardy získáme zrušením některých středních škol je naprosto scestné, protože střední školy jsou financovány kraji, ale základní školy financuje obec. Samozřejmostí by mělo být zvýšení procenta HDP, které je vyčleněno ze státního rozpočtu na financování školství a konkrétně v České republice je jedno z nejnižších ze všech zemí OECD (3%), oproti průměru v jiných zemích OECD (6%). Za těchto předpokladů můžeme dosáhnout úrovně vzdělávání například ve skandinávských zemích. Bez radikálního navýšení finančních prostředků určených na vzdělávání však bude tato rychlá transformace pouze experimentem na dětech, rodičích a učitelích a troufám si říct, že na celém národě. |
Odpovědi
Igorek |
#306 Re: Ne a ne2013-01-30 01:20:12Na druhou stranu je potřeba říci, že pokud se budou rušit určité méně využívané školy, nebude problém zvýšit kvalitu ostatních škol, které pak mohou už od první třídy úzce spolupracovat s velkým množsvím profesionálů, ať už to jsou výchovní poradci, logoped... |
ŽÁDÁME VYŠŠÍ TRESTY ZA TÝRÁNÍ ZVÍŘAT
PETICE za přejmenování Moskevské ulice v Karlových Varech na počest Jiřího Bartošky
Deklarace zastání se srnčí zvěře
Petice za zabavení majetku ruského teroristického státu v ČR
Petice za ochranu Kunratického lesa pro lidi
Trest členům gangu týrající zvířata v Číně
Výzva vládě k zabezpečení urgentní humanitární pomoci Gaze a dosažení dohody o příměří
Výzva Radě ČT k odvolání generálního ředitele ČT Jana Součka
Sky Shield pro Ukrajinu - otevřený dopis předsedovi vlády České republiky
Výzva vládě Pomoc pro 100+100 dětí z Gazy
Chcete něco změnit?
Bude-li člověk mlčet, nic se nezmění. Autor této petice se rozhodl něco změnit a jednat. Uděláte to samé? Zahajte sociální hnutí vytvořením petice.
Vytvořte vlastní peticiDalší petice, které by vás mohly zajímat
SAVE STALIN
2660 Vytvořeno: 2025-06-24
ŽÁDÁME VYŠŠÍ TRESTY ZA TÝRÁNÍ ZVÍŘAT
132592 Vytvořeno: 2025-02-11
PETICE ZA DOŠETŘENÍ ZMIZENÍ ALEXE BURKOVA
572 Vytvořeno: 2025-06-26
PETICE ZA ZRUŠENÍ POVINNÝCH TELEVIZNÍCH A ROZHLASOVÝCH POPLATKŮ
26711 Vytvořeno: 2021-12-22
Petice za zachování kulturního prostoru STALIN na Letenské pláni
240 Vytvořeno: 2025-06-25
Otevřený dopis adresovaný vedení Slovanského gymnázia Olomouc na podporu Mgr. Silvie Langerové
157 Vytvořeno: 2025-06-25
Petice za záchranu rozjetého projektu zubní kliniky v Lokti
100 Vytvořeno: 2025-06-25
PETICE ZA ZLEPŠENÍ PODMÍNEK NA WORKOUTOVÉM HŘIŠTI V HABARTOVĚ
61 Vytvořeno: 2025-06-29
Deklarace zastání se srnčí zvěře
2876 Vytvořeno: 2024-08-23
„Pomozte nám zajistit bezpečný přechod pro zrakově postižené v centru města.“
44 Vytvořeno: 2025-06-29
Petice za zachování sdílených elektrických koloběžek v Praze a nastavení vhodné regulace
345 Vytvořeno: 2025-04-30
PETICE ZA UZAVŘENÍ SMLUVNÍHO VZTAHU - NEUROLOGIE MIŠTRÍKOVÁ - PACIENTI
34 Vytvořeno: 2025-06-27
Petice proti výstavbě soustavy větrných elektráren na Žulovsku a Javornicku.
2031 Vytvořeno: 2025-05-15
Vraťte Rosťu!
32 Vytvořeno: 2025-07-01
Petice za zachování Paní učitelky Šamonilové Moniky, která učí ES 2 na Střední odborné škole Třineckých železáren
31 Vytvořeno: 2025-06-28
Petice za zpřísnění podmínek pro podmíněné propuštění pachatelů zvlášť závažných trestných činů
759 Vytvořeno: 2025-05-04
Voda pro zubry a divoké koně
20207 Vytvořeno: 2023-06-06
Petice za návrat šesti dětí z Plesné domů – proti rozhodnutí OSPOD a soudu v Cheb
21 Vytvořeno: 2025-06-27
Požadujeme odstranění nadměrného a dlouhodobého znečišťování ovzduší společností SAGE ve Strakonicích
344 Vytvořeno: 2025-04-29
PETICE ZA FÉROVÉ VOLBY
2742 Vytvořeno: 2025-06-01