Přezkoumání ukončení kněžského působení Jiřího Veselého


Nepřihlášený uživatel

/ #35 Re:

2016-04-14 18:24

#32: -  

 Vážená paní Kárská.

Váš exkurz do liturgických předpisů by si zasloužil širší diskuzi - nakonec k ní vyzýváte, snad na ni zde dojde.

Ale pokusím se zde uvést alespoň jeden příklad pro ilustraci. Při liturgii kněz vyzve věřící slovy "Tajemství víry" a lid odpovídá "Tvou smrt zvěstujeme, Tvé vzkříšení vyznáváme, na Tvůj příchod čekáme.." Pokud máte děti, jak jim vysvětlujete co je to "tajemství víry"? Já s tím měl potíž. Když Jiří použije formulaci "Bohatství naší víry", pak i dítě může snáze pochopit, v čem spočívá bohatství našeho vyznání. Je to skutečně závažná svévole a porušení paragrafů, nebo spíše snaha přiblížit se smyslu? Jde o to odříkávat hluše magické formulace, nebo se namáhat hledat výstižnější pojmy? (Je člověk pro sobotu, nebo sobota pro člověka, řekl Kdosi). Bolestí je, že liturgická komise ČBK pokulhává za vývojem jazyka a srozumitelnost mnoha pojmů v liturgii je mizivá. Zvláště u mládeže.

Nebo jinde: kněz říká nad kalichem  "....ať se nám stane nápojem duchovním.." Co to je duchovní nápoj? Jako, že to není kapalina? Nějaký éter?  Není výstižnější použít formulaci "...ať se nám stane nápojem plným Ducha"? To je přeci mnohem lepší! Většina lidí řekne, že to je jedno, já vím, ale ochuzujeme se...

Nemohu se vyjádřit k případným jiným formulacím Jiřího, ale pokud takové byly, jistě jste ho oslovila a požádala o vysvětlení.

Předpokládám, že přeci "neriskuje" jen tak pro nic a je schopen "jinakost" obhájit.

 

Vlastimil Bartoš