Přezkoumání ukončení kněžského působení Jiřího Veselého


Nepřihlášený uživatel

/ #32

2016-04-14 13:07

V diskusi se zcela opomíjejí některé skutečnosti, na které se již pokusil upozornit pan Vítek Večeře prakticky však bez povšimnutí.

Instrukce Redemptionis Sacramentum - o tom, co se má zachovávat a čeho je třeba se vyvarovat ohledně eucharistie (je to Instrukce Kongregace pro bohoslužbu a svátosti z roku 2004 vydaná Sv. Janem Pavlem II., jejímž smyslem je prohloubení pochopení liturgických norem a odstranění přestupků v každodenní praxi – dle  Wikipedie) uvádí:

Z Redemptionis Sacramentum (ČBK 2005):

51. Ať se používají pouze eucharistické modlitby, které jsou v Římském misálu, nebo jiné, schválené Apoštolským stolcem podle způsobů a pravidel jím určených. „Nelze tolerovat to, aby si někteří kněží přivlastňovali právo sestavovat eucharistické modlitby,“ aby se pozměňoval text eucharistických modliteb schválených církví nebo se používaly eucharistické modlitby sestavené soukromými osobami.  

Ale také:  

59. Nechť je učiněn konec zavrženíhodnému způsobu, s jakým kněží, jáhni nebo i věřící podle své vůle tu a tam mění či pozměňují texty posvátné liturgie, které pronášejí. Tímto jednáním činí slavení posvátné liturgie nestabilním a nezřídka mění její opravdový smysl.    

Jde o závazný dokument pro všechny katolické kněze, o tom snad sporu nemůže být.

Každý katolík, který byl účasten bohoslužeb P. J. Veselého mi potvrdí, že uvedený čl. 51 tento katolický kněz soustavně nedodržoval.  Něco to o osobnosti vysvěceného katolického kněze vypovídá. Slyšel někdo papeže Františka, že by nesloužil bohoslužbu podle Římského misálu, když je všem hojně citovaným velkým vzorem?  

Vysluhování bohoslužeb lidu je přece základní povinností a zároveň výsostným právem jen kněží. Jistě že to není jediné poslání kněze, jistě ale základní. A zde platí, že méně je často více.  Ačkoliv to pro někoho je jen slovíčkaření (!), i Ježíš řekl: „Kdo je věrný v maličkosti, je věrný rovněž ve velké věci, a kdo je nepoctivý v maličkosti, je nepoctivý rovněž ve velké věci“ (Lk 16,10 dle Jeruzalémská bible).

Katolická církev klade na věřící včetně kněží opravdu nemalé požadavky ("jho, které netíží":-)), ale všichni mají svobodu volby „zvolit si“ pro své působení jinou (křesťanskou) církev a nemělo by jim být bráněno.

Uvítám (věcnou) diskuzi ve věcech katolické liturgie a věrouky, neboť to je to, oč tu běží.  Jsem jen laik s omezenými znalostmi a nechám se ráda poučit. 

Otázky kolem tzv. ekumeny jsou pouze zástupným problémem ze širšího okruhu problémů, které se měly řešit v rámci římskokatolické farnosti mnohem dříve. Přiznávám - a myslím, že zdaleka nejsem sama, že mi rozhodnutí církevní hierarchie přineslo velkou úlevu. Proti přezkoumání jejich rozhodnutí ovšem nic nenamítám.

Marie Kárská.