Petice proti rušení praktických škol

ssasas

/ #213

2012-10-30 14:11

Nejde jen o děti, které mají problémy se vzděláváním z důvodů své fyziopsychologické dispozice, či spíše indispozice, ale jde i o děti, které nemají z rodiny dostatečné slovní vybavení. Je známo, že stačí z výkladu neporozumět jednomu výrazu, aby se takový výklad stal pro posluchače nesrozumitelným. Posluchač ztrácí soustředění na výklad a mysl se neustále vrací k onomu nesrozumitelnému výrazu. Navíc toto neporozumění vyvolává v posluchači nepříjemný pocit až agresivitu. Pokud se tak děje opakovaně dojde u posluchače k apatii vůči přednášejícímu i k obsahu výkladu. V úzkém kolektivu, který je na tom přibližně stejně lze takovou "chybu" ve výkladu napravit, žaci se nebudou stydět upozornit, že něčemu nerozuměli, ale v kolektivu, kde většina žáků má slovní výbavu na vyšší úrovni a výkladu rozumí, nebude mít takový jedinec odvahu se přiznat, že něčemu nerozuměl a pokud ano, je otázka, zda přednášející bude ochoten a bude mít čas pozastavit výklad a onen nesrozumitelný výraz žáku vysvětlit. Ano záleží i na motivovanosti posluchačů ke vzdělání a ke vzdělávání, ale mnoho žáků praktických škol takovou motivaci z různých subjektivních i objektivních důvodů nemá. A jen přeřazení do základní školy jim vzdělání spíše zkomplikuje.