Petice na podporu ústavní stížnosti proti inkluzi

Ivana F.

/ #88

2016-03-14 10:28

Dobrý den,  jsem ředitelkou základní školy praktické a speciální v Plzeňském kraji. V letošním školním roce do naší ZŠ praktické nebyl školskými poradenskými zařízeními zařazen žádný žák s lehkým mentálním postižením. Dokonce ani žák s kombinací vad. Což je poprvé.  Postupně tedy naše ZŠ praktická skončí, zajde na "úbytě" a MŠMT bude mít čisté ruce, oni přece nic nezrušili!  Bohužel, i když MŠMT tvrdí, že inkluze se v žádném případě netýká oboru ZŠ speciální - tedy oboru pro žáky se středně těžkým, těžkým a hlubokým MP – opak je pravdou! Například u nás, pokud skončí ZŠ praktická, zůstanou pouze žáci ZŠ speciální, kterých je kolem třiceti. Pro zřizovatele se nebude vyplácet takto malou školu nadále podporovat a tak je v důsledku inkluzivních snah ohroženo i vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením v oboru ZŠ speciální. A tak je to na řadě dalších míst naší republiky.  Rodiče těchto dětí pak budou mít tři možnosti:

1. Najít si zařízení v blízkosti, za které ale budou muset platit (protože například naše škola je v okolí jediná bezplatná státní instituce pro žáky s mentálním postižením, kde se plní PŠD).

2. Posílat dítě do vzdálenější speciální školy, i když se jim to nebude finančně ani časově vyplácet.

3. Inkludovat svoji ratolest do nejbližší běžné základní školy.  

Naše škola je perfektně zařízena na vzdělávání žáků se všemi typy mentálních handicapů. Ve třídách je kolem deseti žáků, pracují zde asistenti pedagoga, všichni učitelé mají speciálně pedagogické vzdělání -  minimálně o 3 roky vyšší vzdělání v oblasti psychopedie, logopedie a dalších oborů speciálně pedagogické péče. Celá budova školy je bezbariérová, vlastníme celou řadu kompenzačních, rehabilitačních pomůcek, speciální učebnice, vyučujeme alternativní způsoby komunikace a předměty speciálně pedagogické péče. Máme plně vybavené cvičné dílny, kuchyňku, interaktivní učebnu, učebnu s výpočetní technikou, školní pozemek a zahradu, hřiště a tělocvičnu. Naši žáci mají v rozvrhu všechny běžné předměty, ale navíc mnohem více hodin praktických činností a  tělesné výchovy. Máme precizně zpracované tři školní vzdělávací programy ušité na míru jednotlivých druhů mentálních handicapů. Jsme malá škola rodinného typu, těžíme především z perfektní znalosti specifik našich žáků. V takto malém počtu žáků se opravdu můžeme každému dostatečně a potřebně věnovat.  Žáci zde mají komfort, včetně odborného vedení, o kterém se jim na běžné škole může jenom zdát. A především, mají tady klid na práci a jsou zde spokojení. A rodičům zůstává možnost volby.

Věřte mi, že mě uráží, pokud někdo tvrdí, že bráníme žákům v dalším  vzdělávání.  Díky nám umí řada žáků vůbec „sáhnout na kladivo“, pouze díky nám řada žáků pokračuje ve středním vzdělávání (my donutíme rodiče, aby podali přihlášku, my často přihlášky na střední školy na svoje náklady dopravíme, my suplujeme zákonné zástupce při zasílání zápisových lístků po přijetí, my kontrolujeme, zda žák po prázdninách na střední školu nastoupil atd…a přitom většinu z toho dělat nemusíme!).

Je mi líto i mých kolegů, kteří, kromě edukačních činností,  jsou léta zvyklí nahrazovat některým žákům rodinu, starat se o jejich hygienu, oblečení, svačiny, nosit jim školní potřeby z domova, platit za ně návštěvy divadel, muzeí, navštěvovat rodiny žáků, tahat žáky ráno z postele, aby vůbec přišli do školy! A jediné, co se za ta léta každodenní trpělivé práce dozvědí je to, že zabránili řadě žáků využít svůj potenciál a tím jim znemožnili dobře se uplatnit v životě??!! 

MŠMT má ohromnou starost o to, aby někteří učitelé nekončili na úřadu práce o hlavních prázdninách, ale už jej nezajímá, že např. na naší škole tímto způsobem může přijít o práci 16 pedagogických, plně kvalifikovaných pracovníků, a skončit na úřadě práce trvale, nejen o prázdninách. A to jen proto, že mají vystudován obor, který je v současné době považován za zbytečný, vždyť jsou přece Katalogy podpůrných opatření! A nějaké speciálně pedagogické vzdělání? Koho to zajímá! 

Je mi z toho smutno!  Je mi líto všech našich žáků, kteří přijdou o svůj klid,  je mi líto všech našich rodičů, kteří ztratí možnost volby, je mi líto všech našich učitelů se speciálně pedagogickým vzděláním, kteří přijdou o práci  a zlobím se na sebe, protože nikomu z nich neumím pomoci. A proto jsem alespoň podepsala tuto petici a držím Vám palce! Děkuji i za nás.