Petice proti sloučení Masarykova gymnázia a SZŠ Vsetín

Mgr. Pavel Hrnčiřík

/ #37 Odpověď Mirkovi Urubkovi

2013-04-22 07:23

Mirku, protože nemáš nebo nechceš mít facebook zveřejňuji komunikaci, kterou jsem měl o víkendu s autory petice na kanále mgvsetín. Doufám že účastníci se na mne nebudou zlobit.

Barbora Martinkova Milí představitely Masarykova Gymnázia,
velmi děkuji za Vaše odborné vyjádření. Domněnky jsou vskutku velmi důležité, když se jedná o transformaci regionálního vzdělávání.

MGV mi, jakožto absolventce, ovšem dalo základ k tomu, abych se domněnkami v životě řídila pouze v záležitostech, které jsem schopna udržet pod vlastní kontrolou. Nevím nyní jak mám Vaše subjektivní domněnky bez odkazů na jejich zdroje porovnat s analýzami vzdělávacích institucí jaké nabízí např agentury Cedefop (pro odborné střední školy na úrovni EU) či Národní Agentura pro vzdělávání (pro odborné i všeobecné v ČR).

Bylo by možné, prosím, odkázat na zdroje Vašich domněnek a domněnek odborníků, kteří o transormaci vzděláváni na Vsetínsku demokraticky rozhodovali?
sobota v 14:49 přes mobil · To se mi líbí · 2
Masarykovo gymnázium a Jazyková škola Vsetín Pokud má pro Vás slovo domněnka evidnetně jednostranný sémantický náboj, mohu ho kvůli Vám nahradit výrazem "názor". A jedním ze znaků svobodné společnosti je i právo na názor. Zmíněné hlasování proběhlo (jak je ostatně v mém příspěvku uvedeno) mezi všemi pedagogickými i nepedagogickými pracovníky obou škol, kdy všichni měli možnost se jednoznačně vyjádřit. Více jak 30 let praxe, znalost vnitřních i vnějších podmínek obou vzdělávacích subjektů, to vše podloženo několika stážemi v zahraničí zaměřenými na vzdělávací politiku nejen EU mi umožňují si daný problém analyticky a komparativně v širším kontextu konfrontovat nejen se vsetínskou realitou, ale i s názory odborníků na vzdělávání.
sobota v 18:12 · To se mi líbí
Michael Konečný Vážený pane Hrnčiříku, skrývající se zde za profilem "Masarykovo gymnázium a Jazyková škola Vsetín",

těší mne, že se tolik zajímate o problematiku sloučení. Stejně tak mám radost, že postujete toto Vaše vyjádření na všechny komunikační kanály, kde je to jen možné.

Byl bych také rád, kdybyste mi aspoň na jednom z nich dokázal odpovědět na otázky k Vašim argumentům, které jsem Vám položil v reakci na Váš příspěvek na Facebooku reagoval již včera odpoledne:

- zachování zdravotnických oborů ve Vsetíně (v případě nesloučení zcela doborovolně vyklízíme pole zlínské škole);
Odkud vlastně vychází obava o zaniknutí zdrav. oboru na Vsetině? Tento dotaz nám nikdy nebyl dostatečně zodpovězen. Pan ředitel Vymětal má dle vlastních slov prý v současné době "přeplněný stav".

- možnosti užší spolupráce sloučených subjektů se zahraničními partnery (zdravotnická škola je na tom v této oblasti mnohem lépe než gymnázium);
Tento argument dokážu pochopit. Chybí mi však informace, o jaké partnery se jedná. (Pochybuju, že by měli žáci gymplu zájem o inkubátory, nemocniční lehátka....)

- ekonomické důvody (provoz jednoho subjektu vzniklého sloučením dvou škol bude ekonomicky méně náročný);
Kolik se přesně ušetři? Stojí to opravdu za to? Tato analýza naprosto chybí.

- lepší vybavení odborných učeben v rámci jednoho sloučeného subjektu
Kterých? Přiznám se, že neznám detailně obory na zdravotní škole, proto by mě zajímalo, jaký je jejich průnik s obory gymplu?

- otevřenost sloučeného subjektu vůči městu, regionu.... (domnívám se, že je lepší budovat školu otevřenou s širokou nabídkou vzdělávacích příležitostí, s kvalitním personálem kvalifikovaným v celém spektru odborností)
Nerozumím, co myslíte slovem "otevřenost"? Chcete říct, že současné subjekty jsou vůči městu, regionu uzavřené? Jestli ano, proč tomu tak je?
Dle pana ředitele zůstanou obory gymplu i zdravotní školy zachovány. Jak se tím tedy rozšíří vzdělávací příležitosti ve městě?

Co se týče hlasování mezi zaměstnanci školy:
Píšete zde, že hlasování proběhlo mezi všemi zaměstnanci školy. Tomu si dovolím odporovat. Informace, kterou mám já:
Panu řediteli se prý povedlo hlasování provést tak, že byla přítomna většina ze zaměstnanců na pozicích uklízečka, kuchařka..., na které před byl prý před hlasováním vivinut nátlak, aby hlasovali pro, naopak z učitelského sboru prý byl přítomen málo kdo. Toto je však informace, kterou - ač se ke mně dostala nezávisle z vícero stran - nemůžu ničím podložit, proto ji bohužel nemůžu použít jako argument. Jistě by bylo zajímavé vidět zápis z oné školní rady, kde hlasování proběhlo, a tuto informaci potvrdit.
I kdyby tomu tak však nebylo, ptám se:
Jak je možné, že o tak významném rozhodnutí nemuseli hlasovat VŠICHNI učitelé?
Jak je možné, aby měli zaměstnanci školy na pozicích uklízečka, kuchařka apod. v tomto procesu stejné slovo, jako učitelé? Nemám nic proti nepedagogickým zaměstnancům, jen si nemyslím, že se většina z nich vůbec nějak zajímá o to, co se na škole učí.

Předem děkuje za vaši odpověď
Michael Konečný
Před 16 hodinami · To se mi líbí · 2
Michael Konečný Promiňte. Chtěl jsem samozřejmě napsat "VáženÍ pane Hrnčiříku". Omlouvám se.
Před 16 hodinami · To se mi líbí
Masarykovo gymnázium a Jazyková škola Vsetín Tuto polemiku jste vyvolal, pane Konečný, Vy sám, dopisem, který jste mi poslal. Já jsem Vám na Vaši žádost o případné podepsání petice reagoval odpovědí, která Vás jistě nepotěšila, avšak považoval jsem za slušné vůbec na dopis reagovat
Před 14 hodinami · To se mi líbí
Michael Konečný Naopak. Já jsem rád, že jste mi odpověděl! Jak sám říkáte, každý má právo na názor a já si i toho Vašeho cením, ikdyž mi přijde zvláštní, že jej cítíte potřebu prezentovat stylem ctrl+c, ctrl+v ve všech diskuzích, které se tématu týkají. Ale budiž, to je Vaše věc a máte na to právo.
Protože bych Vás názor ale rád lépe pochopil, ptám se Vás na výše položené otázky. Děkuji.
Před 14 hodinami · To se mi líbí
Masarykovo gymnázium a Jazyková škola Vsetín Nicméně, přestože resp. spíše právě proto, že moje stanovisko je odlišné od směřování petice, považoval jsem rovněž za fair, říci svůj názor, tak jak jsem zvyklý jej říkat po celou svou pedagogickou kariéru.
A nyní k jednotlivým otázkám, které vyznívají z Vašeho posledního příspěvku: Hlasování o sloučení škol porběhlo na gymnáziu mezi všemi zaměstnanci ve dvou dnech tajným hlasováním. Zvlášť hlasovali pedagogičtí pracovníci a zvlášť nepedagogičtí. Toto nestandardní rozdělení hlasování (o téže věci, která se týká všech) bylo realizováno na základě požadavků některých pedagogů. Konkrétní otázka, kterou měli všichni při hlasování zodpovědět, se týkala způsobu hlasování zástupců gymnázia ve školské radě (zda mají hlasovat pro nebo proti sloučení). Ve školské radě gymnázia jsou dva zástupci pedagogických pracovníků gymnázia. Výsledky hlasování dopadly takto: PROTI sloučení 22 pedagogů, PRO sloučení 20 pedagogů, 3 hlasy neplatné. Všem pedagogům bylo umožněno hlasovat. Nepedagogičtí pracovníci, mezi něž patří kromě Vámi jmenovaných profesí i např. ekonom školy, studijní referent, personální referent...., z 18 těchto nepedagogických pracovníků všech 18 hlasovalo PRO. Na jednání školské rady potom naši 2 zástupci hlasovali - 1 PRO, 1 PROTI. Hlasy nepedagogických pracovníků nebyly nakonec vůbec vzaty do úvahy. O tomto hlasování byl pořízen zápis, který je uložen u ředitele školy. Následně školská rada gymnázia sloučení škol schválila (s 1 hlasem PROTI). Před hlasováním jsme všichni pedagogičtí pracovníci měli možnost se zúčastnit jednání s ředitelem Vymětalem, který poskytl fundované informace jednak o stavu zdravotní školy, ale také o ustanoveních Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávací soustavy ve Zlínském kraji, které plně korespondují se doporučeními tzv. Bílé knihy (jakožto závazného dokumentu vzdělávací politiky ČR).
Na Vaši otázku týkající se ekonomických důvodů a zní plynoucích podotázek o finančních tocích na školy, by Vám velmi fundovaně odpověděla (s oporou o finanční analýzy několika let) jedna z těch profesí nepedagogických pracovníků, které nepovažujete za dostatečně důelžité pro chod školy.
Byl jsem účasten několika jednání o dlouhodobé spolupráci se subjekty v zahraničí (v rámci platných programů jako je napč. COMENIUS) a bohužel naše gymnázium nebylo z hlediska prestiže a atraktivnosti kvůli příliš všeobecně zaměřenému vzdělání zahraničními partnery hodnoceno jako zajímavé a perspektivní. Zdravotní škola v tomto problémy nemá a mohu Vás ujistit, že mezinárodní spoupráce se dnes již neodehrává na úrovni inkubátorů a polohovacích lehátek...
Před 14 hodinami · To se mi líbí
Michael Konečný Konečně. Děkuji za odpověď!
Před 14 hodinami · To se mi líbí
Michael Konečný Častečnou.
Před 12 hodinami · To se mi líbí · 1
Klárka Bažantová Dobrý den pane Hrničíku,
předáte mou žádost o informace přislušnému jedinci, který ji na gymnáziu řeší a v zákonném termínu mi odpoví?
Před 11 hodinami · To se mi líbí
Masarykovo gymnázium a Jazyková škola Vsetín Já nejsem členem vedení školy a pro kontakt existují oficální cesty.
Před 11 hodinami · To se mi líbí
Masarykovo gymnázium a Jazyková škola Vsetín a chtěl jsem se zeptat teď já. Položila jste tyto otázky i spoluřešiteli projektu řediteli zdravotní školy Vymětalovi či zástupci zřizovatele v naší školní radě řediteli odborného učiliště Slovákovi či řediteli Klva'nova gymnázia v Kyjově kde podle obdobného projektu už rok pracují?