Přezkoumání ukončení kněžského působení Jiřího Veselého


Nepřihlášený uživatel

#51 Re: Re: Re:

2016-04-21 18:44

#46: Nolmendil - Re: Re:  

 Pane Lukáši Nováku,

k Vašemu "dvojímu pojetí církve"  bych si dovolil sděliti toto: Myslím, že jediné správné pojetí je Ježíšovo pojetí. S tímto bychom se měli poměřovat. To, že jsme všichni pod míru, je pravda. (Např. neumíme uzdravovat, což sám Ježíš označil jako kritérium, že jdeme správnou cestou). Přesto mnozí z desítek křesťanských církví tvrdí, že oni jsou ti praví. A někteří do II. vat.kon. dokonce stíhali účast na bohoslužbě jiné církve tvrdými tresty. Jakým právem? Právem, který si sami stanovili teologickou konstrukcí. Budiž. Jsme dále, konstrukce padla - ekumenizmus je IN.

Každý z nás si můžeme zkontrolovat, v jakém ze tří světů žijeme a jaký průnik těchto světů zažíváme. Jeden svět tvoří většinová okolní společnost, která nemá už o Ježíšově radostné zvěsti ani potuchu. Druhý můžeme stručně charakterizovat jako církevní svět všech těch obřadů, nařízení, předpisů, žehnání, obětování, postů, modliteb, ctností a hříchů až po lidovou zbožnost a jistý folklór nás katolíků (to není kritika, ale konstatování). Třetí svět tvoří svět Ježíšův, dle evangelia.

Část věřících se spokojí s primitivní formou podmnožiny z druhého světa. Proč však jsou někteří tak přesvědčeni o výlučnosti a kárají jiné? (i zde v diskuzi)

Většina z nás věřících migruje mezi všemi třemi světy - někdo více, někdo méně.  Kontrolní otázka: kde migruje p. biskup, kde Jiří..... já? 

 

Poznámka k jádru kauzy Jiřího - eucharistii a podání nekatolickým duchovním.

Všimněme si, jak křečovitě my katolíci řešíme vše okolo Večeře Páně - eucharistii. Obecně platí, že k prvnímu sv. přijímání přistupují děti 7-8 leté, kde se předpokládá, že "umějí rozeznat skutečnou přitomnost Ježíše v eucharistii". Ale je možné udělit vyjímku i 5 letému dítěti, když prokáže, že "umí rozeznat....." (myšleno dítě, ne maminka!)  No, nevím nevím. Já sám pamatuji, jak jsem byl jako dítě instruován paní katechetkou " nekousat do hostie, Pána Ježíše by to bolelo". Ano, pevně jsem věřil, že ukousnout Ježíškovi nožičku je nepatřičné... A tak tedy malému předškolákovi ANO, ale nekatolickému duchovnímu s VŠ vzděláním, biblistovi, otci, mravnému člověku, kteří věří, že je to nové Ježíšovo tělo, NE a ne a ne!

A jak už tu zaznělo, to že věříme že eucharistie je skutečné nové tělo Ježíše, je přeci málo! To ví i ďábel. Ale sjednotit se s Ježíšem v myšlení, mluvení a jednání je přeci mnohem více a může se o to snažit poctivě jak katolík, tak protestant. Ale toto je z jiného světa - že by Ježíšova?

Panu Večeřovi bych s dovolením vzkázal, že po II.vat.kon. je také povinností biskupa zkoumat-naslouchat, kde v božím lidu vane Duch boží a tomuto Duchu "zametat cestičku", aby se prosadil v celé církvi. A ne jen držet literu právě platného kodexu. Kéž by litomyšlská kauza pohnula s dialogem o ekumenismu! 

Aktuálně: Biskupové měli 18.-20.4. plenárku, tak žijeme nadějí, že snad p.b.Herbst - salezián se bude o kauzu zajímat a povede hovor s kolegy z HK. Informace by měl mít a o jeho schopnosti " průniku mezi světy" nepochybuji.

Vlastimil Bartoš

Jana Brotánková

#52 Re: Re: K prohlášení rady

2016-04-21 18:49

#50: Vítek Večeře - Re: K prohlášení rady 

 Pane Večeře,

připravil jste mě celkem o dost času. Strávila jsem ho totiž tím, že jsem šla větu po větě ve vašem příspěvku a hledala, o čem píšete.

-kydání hnoje panem Kovářem, znevěrohodňování ŘKC, štvavá kampaň, protibiskupská kampaň, protifrantiškovská kapmaň, vláčení faráře F. bahnem, zlý farář F., touha po ptrestání F., zorný úhel evangelíka

O čas jste mě připravil proto, že jsem nenašla k vašim tvrzením žádné argumenty.

Celou situaci vnímám v lidské rovině, kdy je problém otevřeně pojmenovat problém a případně vyvodit sankce. Zde to vychází tak, že je potřeba vyvodit sankce a hledá se problém. To je to mlžení a nenazývání věcí pravými jmény ,mazání článků ze stránek farnosti, kánon se porušil a ve finále neporušil, nepřítomní mše říkají toto a přítomní něco jiného.

Bohužel. autority - čili klérus - vystupují tajuplně, nepřehledně a nesystémově a z mého pohledu toto znedůvěryhodňuje církev.

Zkuste prosím příště každé vaše tvrzení doložit nějakou konkrétní citací nebo fakty. o kterých můžeme diskutovat, takto se nemáme čeho chytit, celý váš příspěvek je založen na domněnkách a nálepkování.

A ještě otázku. Evangelíkem nazýváte toho, kdo chce na přímou otázku dostat přímou odpověď?


Nepřihlášený uživatel

#53

2016-04-21 19:17

Homélie P.Jiřího Veselého měly vždy velmi dobrou úroveň jak po stránce duchovní, tak po stránce aplikační, jak přistupovat k naplnění myšlenek evangelia v dnešní době.Nikdy to nebylo jen prázdné opakování přečteného evangelia.Jeho vyslovené myšlenky měly hloubku, vždy nás přiměly k přemýšlení. Měl velmi dobrý přístup k mládeži. To je naše zkušenost z krátkého působení v naší farnosti. Marie a Vojtech Sajvaldovi
Vera

#54 Re: Re: Re: K prohlášení rady

2016-04-21 20:50

Vítek Večeře

#55 Re: Re: Re: K prohlášení rady

2016-04-21 21:05

#52: Jana Brotánková - Re: Re: K prohlášení rady 

 Paní Brotánková,

člověk nepotřebuje mít pět akademických titulů, aby si dokázal věci domyslet a leccos si spojit.

Vera

#56 Re: Re: Re: Pohled trochu jinak

2016-04-21 21:18

#49: Vítek Večeře - Re: Re: Pohled trochu jinak 

Nepředstavuji si nikoho konkrétního, mám na mysli prostě skupinu vlivnou natolik, že docílila svými stížnostmi odchodu P. Veselého  (je jedno jestli teď nebo až v létě). V každé farnosti, kde působí, se najde skupina farníků, kteří s ním mají problém, to už tak nějak vyplývá z jeho buřičské a ne úplně jednoduché povahy. Znám víc kněží, kteří jsou na tom podobně. Otázka je, nakolik takového kněze pochopíme jako určitou výzvu k přehodnocení některých svých vlastních postojů, i když někdy se to neobejde bez zkoušek a utrpení, nebo nakolik necháme převážit touhu po zachování stojatých, nezčeřených vod a takového kněze se budeme snažit zbavit. 


Nepřihlášený uživatel

#57 Litomyšl přichází o skvělého člověka a vzácného kněze

2016-04-21 22:32

Dobrý den.

Tak tu čtu ty všechny komentáře a příspěvky a je mi smutno z toho o jakého vzácného člověka v Litomyšli přicházím. Nemohu se jakkoliv vyjadřovat k oné Popeleční středě, nebyl jsem tam letos, mohu se jen vyjádřit k úrovni mší Jiřího Veselého.  Jiří Veselý, pokud jsem už byl na jeho mši, tak měl vždy pečlivě připravené, poutavé, živé a zajímavé kázání. Na kázání a mše Jiřího Veselého jsem se po svém běžném celotýdenním pracovním shonu těšil jako žíznivý na vodu ve vyprahlé poušti, byl to pro mne balzám pro duši. Jeho kázání byla naplněna spoustou myšlenek a podnětů k prohloubení víry a nikdy nebyla odtržena od praktického života. Nabízela člověku i četná vysvětlení a náhledy na historické souvislosti, nastavovala morální zrcadlo, přinášela zajímavé a poučné výklady neodtržené od reality a schopné zaujmout i mládež a lidi hledající si cestu k víře. Pokud člověk není jen „pasivním konzumentem“ a hledá a očekává něco více, tak musí s povděkem ocenit veškerou píli, práci a přípravy Jiřího Veselého. Není moc obvyklé, aby kněz připravoval lidem a předával i tištěné myšlenky a úkoly k přemýšlení do dalšího dne a v neděli do dalšího týdne. Mnoho starších a nedoslýchavých lidí v mém okolí si pochvalovalo, jak srozumitelně při mších Jiří Veselý mluví a že díky jeho skvělé artikulaci si vždy „něco odnesou“ ze mše domů. Po hudební stránce je Jiří Veselý při mších naprostou jedničkou. Ještě nikde v blízkém i vzdáleném okolí jsem ve svém životě nepotkal kněze s tak precizním a intonačně čistým zpěvem, bezchybným nasazením i frázováním zpěvu.  Jeho příprava duchovních písní, zpěv a vlastní hudební doprovod na různé nástroje (když chybí varhaník) povznáší celou mši i duchovní prožitek člověka a musí udělat radost každému člověku s hudebním sluchem. Z celé situace jsem smutný. Přemýšlím, jaké to je, když kněz, který celý život se snaží lidem rozdávat dobro, lásku a víru, je náhle vzat lidem. Přemýšlím, jak bolestné to je, když dítě přijde o svého otce… Nežijeme v pohádce a nemám kouzelný prsten princezny Arabely, abych napravil vše potřebné, ale musím doufat, že i bez prstenu se podaří nalézt nějakou moudrou a spravedlivou cestu, která za sebou nebude zbytečně zanechávat bolest.

Václav S.

Jana Brotánková

#58 Re: Re: Re: Re: K prohlášení rady

2016-04-22 07:00

Aha, takže nakonec dokonce podporujete Jiřího Kováře v názoru, že ŘKC nemluví jasnou řečí a zamlžuje, když nabádáte k vytváření domněnek.

Je smutné, že takto by měla vypadat komunikace dospělých jedinců, ať mají , nebo nemají akademický titul.

A tuto diskuzi vnímám jako potřebu řady z nás, kdo chceme otevřenou komunikaci mezi sebou=uvnitř církve. Ta má svá pravidla a v důsledku může zabránit řadě nedorozumění právě proto, že nestaví na domněnkách.


Nepřihlášený uživatel

#59 Re: Litomyšl přichází o skvělého člověka a vzácného kněze

2016-04-22 08:44

#57: - Litomyšl přichází o skvělého člověka a vzácného kněze 

 Pane Václave S., děkuji za Vaše svědectví.

Celý případ má podle mne 2 roviny. Jedna je Jurova osobnost. To, jak dovede čeřit vody. Není to pojetí většiny dnešních kněží - hlavně se tvářit zbožně a poslušně. Je to pojetí Jana Křtitele - vyrovnejte cesty Páně. Provokativní myšlení. Ale ne proto,aby nás provokoval pro provokování. Ale aby jsme ty cesty vyrovnali. Aby s námi pohnul, aby jsme se obrátili. Zbožnost spojená s poslušností - bez ohledu na spravedlnost - na mnohé neplatí. Třeba v případu arcibiskkupa Bezáka, ti poslušní pro mne popírali svoji věrohodnost. Tím že se hlavně báli...  Kněží jako Jura jsou důležití jako koření. A rozumím těm, kteří chtějí mít svůj klid (někdy se říká, na práci), že vadil. Litomyšl měla tu výsadu, že si věřící mohli vybrat, na jakou mši půjdou. A biskup by měl vědět o jeho hřivnách a dokázat je využívat. Proč neví, jaké jsou jeho hřivny třeba pro skauty?

Druhá rovina je ekumena. Žil jsem v HK dost dlouho, že mohu prohlásit, že to je tam "na kopečku" trnem v oku. Ale oni ještě nevědí, že to je to nejdůležitější pro dnešní svět. Ne být proti sobě, ale spolu. To neznamená splynutí, ale navzájem se učit, jít dál a občas je potřeba společná bohoslužba. Ne násilím, ale tam, kde vztahy vyzrají. Současné předpisy ČBK to ještě nechápou. Ale za 30 let už může být pozdě.

 Jan Molnár


Nepřihlášený uživatel

#60 Článek

2016-04-22 17:18

Perfektní článek o kauze od Martina Vaňáče

Text od Martina

JM

Marie

#61

2016-04-22 21:19

Je to trochu mimo téma, ale to, že nám chtějí teď nahradit všechny naše duchovní, mi přijde hrozné. Proč neobměňují kněží ve farnosti častěji? Proč, když je člověk po tolika letech vnímá už jako rodinu, je od nás odtrhnou? Znají nás už i jako zpovědníci. Nechápu, proč tu kněží již v pokročilejším věku nemohou být nastálo?????

 


Nepřihlášený uživatel

#62 Re:

2016-04-23 01:08

#61: Marie -  

 Někdy je to opravdu těžko pochopitelné, je to sice nutné obvykle z organizačních důvodů a je to především těžké v naprosté většině případů i pro odcházející kněze. Odcházející kněz se zná nejen s farníky, ale i třeba s místní samosprávou, s firmami, je součástí života v daném místě. Navázané dobré vztahy se odchodem kněze do jiné části republiky/diecéze zcela přetrhají nebo silně oslabí. Lidmi oblíbení odcházející kněží jsou ze svého odchodu často nešťastní, zejména když opouštějí jimi dobře budovanou a vzkvétající farnost, opouštějí život a ruch na faře plné mládeže, opouštějí lidi, se kterými se měli vzájemně rádi a byli v úctě a mohli se na sebe spolehnout a dostanou se třeba na "mrtvou farnost" a na faru, kde není koupelna a teplá voda a kde jsou v neděli při mši maximálně jen 4 babičky,... 

V.

Marie

#63 Re: Re:

2016-04-23 18:11

#62: - Re:  

To máte pravdu. Moc mě to mrzí. Nevíte, kam půjde otec Jiří a František? Znám je od svého dětství. Mám je moc ráda. Nedá se to ještě nějak zvrátit?
Jsou to v naší farnosti poslední dobou samé šoky. Ach jo.

Marie

#64

2016-04-23 20:39

Já si myslím, že by si VŠICHNI měli uvědomit, KOHO následují a KDO je jejich vzor a měli by se snažit v této situaci chovat tak, jak by se choval ON. 
A Saleziáni, kteří následují také svatého Dona Bosca by ho měli následovat i svým chováním. Někdy mi připadá, že na to zapomínají a více se věnují politice, kterou se Don Bosco nikdy nezabýval. Říkal, že jeho politika je politika "Otčenáše".

Je vidět, že Ekumenismus touto cestou není asi ta správná cesta, když křesťany jak vidno ROZDĚLUJE, místo aby je SLUČOVAL. Spojujme se raději v modlitbě.

Tento příspěvek byl odstraněn jeho autorem (Zobrazit podrobnosti)

2016-04-23 20:48



Nepřihlášený uživatel

#66 Re:

2016-04-23 21:22

#64: Marie -  

 No, řekl bych, že Litomyšl rozdělil biskup a ne ekumena.....

     JM

Marie

#67 Re: Re:

2016-04-23 22:41

#66: - Re:  

To je tady pořád ekumena neekumena, biskup nebiskup...
Tak proč se zase všichni nespojíme? Ty nejlehčí věci jsou zdá se těmi nejtěžšími...
Proč by se farníci měli hádat mezi sebou, osočovat se? Je toto normální? To je ten vzor Svaté Rodiny? To je ta rodina, jak se o farnosti mluví? Děkuji, ale toto není můj vzor.

Mnozí si tu hrají, že snědli všechnu moudrost světa a jsou těmi nejspravedlivějšími a nejsvatějšími soudci. Do všeho správně vidí, mají schopnost vidět věci vyšší a obyčejní lidé, nestudovaní, konzervativní jsou pro ně, jak vidno koule na noze, která je brzdí, nemohou díky nim být tak moderní, jak by chtěli. Ekumena je tu pro některé tak důležitá, že by šli pomalu i přes mrtvoly.
Pán to vše vidí... On miluje i ty, co jsou pro vás koulí na noze a mají třeba i víru prostou, bez nějakých hlubokých studií, starosvětskou ale upřímnou. Myslím tím třeba ty staré obyčejné venkovské babičky, které jsou možná ortodoxní, ale dobré.
Promiňte, ale už to musím tak napsat. Je mi z toho všeho zle.
Podívejte se na diskuzi u článku na Christnetu- to je něco odporného- osočování, urážení, hněv, nenávist, pýcha...


Nepřihlášený uživatel

#68 Re: Re: Re:

2016-04-24 06:42

#67: Marie - Re: Re:  

 Paní Marie, ekumena je důležitá pro tohoho "nahoře". Ta spojuje (buďte jedno - třeba nedokonalí, ale snažte se) - tak proč ne? Pokud si myslíme, že jenom "my" jsme ti "jediní praví", tak můžeme dopadnout jeko staří Izraelité. Bez ohledu na počet předepsaných obětí - vlastně mší sv. Oni byli vyvoleny Hospodinem. Ta Kniha není jenom o nich, ale je i o nás.

A největší "koulí na noze" je asi nyní Jiří. Pro Vás, i pro pana biskupa...

Jinak, jak píšete, souhlasím. Usmiřte se, odpuťte si, ...

Marie

#69

2016-04-24 07:16

To ví jenom sám Bůh, co považuje za důležité... Myslím, že ani já a ani Vy nejste Jeho tlumočník.
Navíc, četl jste vůbec můj příspěvek? Kde v něm vidíte, že nesouhlasím s ekumenou? Kde v něm vidíte, že někoho považuji za jediného pravého? A kde vidíte, že je Jura nebo biskup mojí koulí na noze? Nechápu Vaši odpověď, která vůbec nesouvisí s mým příspěvkem. Četl jste ho vůbec? To jen na okraj.
Nesouhlasím jak s hádkami v rámci farnosti tak s hádkami mezi církvemi.

Martin

#70 Kauza Litomyšl aneb Sonda do života katolické církve v Čechách

2016-04-24 10:34

Doporučuji pozornosti tento článek, který se kauze a odavolání věnuje: 

Kauza Litomyšl aneb Sonda do života katolické církve v Čechách


Nepřihlášený uživatel

#71

2016-04-24 13:38

Nerozumím, proč tato petice stále pokračuje, když celá věc má již svůj závěr. Církev má svoji hierarchii. Kdo s tím má potíž, nemusí být nutně knězem. Ti co podepisují, ví k čemu se tak vyjadřují?


Nepřihlášený uživatel

#72 Re:

2016-04-24 13:49

#71: -  

 Petice pokračuje, protože Jiřímu Veselému dosud nebylo odpovězeno na jeho odvolání. Prohlášení provinciální rady je teprve 1. krok. Lhůta 30 dní tedy nebyla dodržena a právě proto je vhodné povzbudit Jiřího nadřízené, aby konali, dalšími podpisy.

Protože litomyšlská farnost nemá žádné svobodné fórum, slouží tato petice zároveň jako prostor pro dialog, což potvrzují i živé příspěvky zde.

Jiřího proces se teprve blíží k polovině (30. 4. 2016) a bude definitivně ukončen 1. 7. 2016, jak zmiňuje oficiální dokument.


Nepřihlášený uživatel

#73 Re: Re:

2016-04-24 14:40

#72: - Re:  

 Děkuji.

Vlastimil Bartoš

#74 Re:

2016-04-24 17:36

#71: -  

 Petice je adresována b. Vokálovi a byla mu poslána mailem a SMSka na jeho mobil s odkazem na tyto stránky.

Máme za to, že pokud nebyla naplněna skutková podstata - důvody, které neprávem vedly k zákazu výkonu kněžské služby Jiřího v diecézi, pak očekáváme odpověď p. biskupa . Ideálně omluva, nedorozumění... Pokud zůstane nadále mlčení, svědčí to také o něčem a je to pro nás zklamání.

Jiří bezpochyby "zakotví" jinde, jak saleziáni přislíbili, avšak začínat kdekoliv se stigmatem "zákazu kněžské služby pro závažné excesy" je přeci osobně nešťastné.

Pro doplnění, týkající se i P. Františka, ohledně "excesu":

Pokyny ČBK  z r. 2002 SPOLEČENSTVÍ VE SVÁTOSTECH S KŘESŤANY JINÝCH CÍRKVÍ

.............Svátost je aktem Krista a církve skrze Ducha.Její slavení v konkrétní komunitě je znamením reálné jednoty ve víře, modlitbě a životě společenství. Jako znamení jsou svátosti – a zvláště eucharistiezdrojem jednoty křesťanského společenství a duchovního života a prostředky k jejich rozvoji. Eucharistické společenství je tak neoddělitelně spjato s plným církevním společenstvím a je jeho viditelným vyjádřením. Zároveň katolická církev učí, že křtem jsou členové jiných církví a církevních společenství přivedeni k reálnému, i když nedokonalému společenství s katolickou církví a že „křest vytváří svátostné pouto jednoty mezi všemi, kdo jím byli znovuzrozeni... cele směřuje k dosažení plnosti života v Kristu“. Eucharistie je pro pokřtěné duchovní potravou, která jim umožňuje překonávat hřích a žít vskutku životem Kristovým, být do něho hlouběji vštěpováni a mít hlubší účast na celku ekonomie Kristova tajemství. A právě ve světle těchto dvou základních principů, které musíme vždy brát v úvahu společně, povoluje katolická církev obecně přístup ke svému eucharistickému společenství a ke svátosti smíření a pomazání nemocných pouze těm, kdo sdílejí její jednotu ve víře, modlitbě a životě církve. Ze stejných důvodů pak také uznává, že za určitých okolností, výjimečně a při dodržení určitých podmínek může být křesťanům jiných církví či církevních společenství přístup k těmto svátostem povolen či dokonce doporučen.

Je na další odbornou diskuzi definovat uvedené podmínky, okolnosti a výjímečnost situace, dle poslední věty výše uvedeného dokumentu. Zatím se zdá, že s p. biskupem to bude potíž...


Nepřihlášený uživatel

#75 Text Jiřího Zajíce a dopis náčelníků Českého S

2016-04-24 18:32

Dovolím si z Christnetu zkopírovat text Jiřího zajíce a dopis náčelníků Junáka (zapadá tam vespodu...)

JM

 

Díiky, Martine, za výborný článek (přináší i pro mně další důležité informace)

Situace kolem P. Jiřího Veselého - Niobowaky - se nás, skautů, samozřejmě velmi podstatně týká. Proto jsme se obrátili mimo jiné i na salesiánského provinciála oficiálním dopisem Junáka - českého skauta z.s., z něhož přebírám rozhodující část:
Otec Jiří se dlouhodobě podílí jako kněz a vzdělavatel (lektor, duchovní rádce) na formování skautských vůdců a instruktorů, tedy těch, kteří mají zcela principiální vliv na podobu skautské výchovy - v případě otce Jiřího zejména pokud jde o nesnadno uchopitelný, ale ten nejvážnější rozměr: výchovy ku duchovním hodnotám.
V řadách skautů a skautských vůdců a vůdkyň je velká část věřících křesťanů, katolíků.
Z nich mnozí otce Jiřího osobně znají a váží si ho. Svou opravdovostí a poctivým úsilím o skutečné duchovní hodnoty i vzdělavetelským a pastýřským nadáním a schopnostmi, byl a je pro mnohé z nich vzorem či průvodcem včetně těch, kteří jsou hledající - a to způsobem, který byl mladými lidmi jednoznačně pozitivně přijímán.
To je zřejmé z mnoha pozitivních ohlasů, které jsme na službu otce Jiřího měli. Z velkého zájmu o jeho zapojení do řady aktivit v oblasti vzdělávání skautských vůdců a instruktorů. A v neposlední řadě i ohlasů a otázek, které nyní v reakci na výše uvedené rozhodnutí, zaznamenáváme.
Máme obavu, že stávající nejistota v jeho práci, životním poslání, může ohrozit i působení otce Jiřího v Junáku, což by byla ztráta bolestná, těžko nahraditelná, a ke škodě mladých mužů a žen vstupujících na dráhu skautských vůdců a instruktorů. Tomu bychom velmi rádi předešli.
Jako lidem, kteří svůj život věnují podpoře dětí a mladých lidí, nám leží na srdci zejména tyto záležitosti:
Důvěryhodnost P. Jiřího Veselého, SDB uvnitř skautského hnutí, neboť dlouhodobým působením byl a je výraznou oporou budoucích vůdců a instruktorů při hledání duchovního rozměru jejich lidského i skautského života. Vzniklá situace jej nyní zpochybňuje jako člověka i jako kněze, který z prostoru katolické církve vycházel tomuto hledání vstříc. A zpochybňuje i cestu těch, kteří v otci Jiřím nacházeli inspiraci a duchovního průvodce.
Důvěryhodnost katolické církve v rámci skautského hnutí, neboť takový postih respektovaného kněze bez přesvědčivého zdůvodnění nutně vyvolá řadu otázek i pochybností ve vztahu k církvi. Domníváme se, že spolupráce, která se v předchozích 25 letech mezi Junákem a katolickou církví rozvíjela, a která byla - a to i díky působení P. Jiřího Veselého, SDB - vážnou a poctivou společnou prací na jedné vinici, je vzácnou hodnotou. Hodnotou, která nemá být ohrožena nedůvěrou, na níž v konečném důsledku může doplatit řada mladých lidí.

Obracíme se na Vás, Vážený otče provinciále, jménem svým, když jsme byli ustanoveni do vedení skautské organizace, jménem řady bratří a sester, a jménem skautské organizace jako celku, a předkládáme Vaší úvaze toto naše vyjádření.
Věříme, že byla-li v dosavadním rozhodování v úvahu vzata (jak se z okolností zdá) snad jedna či několik stížností na (tvrzená) porušení forem slavení liturgie, předkládáme a věříme, že při spravedlivé úvaze bude na misku vah položeno, mj. i dlouhodobé, vážné a poctivé úsilí otce Jiřího. A to nejen v minulosti, ale též pokud jde o jeho možnost do budoucna.
Obracíme se na Vás a tanou nám na mysli nedávno čtená slova Evangelia o Tom, pro nějž předpis o sobotě nebyl víc, než vykročit ku člověku ... i Jeho slova podobenství o služebnících mdlých, kteří svěřené hřivny jen opatrně schraňovali, a služebnících dobrých, kteří je - jistě za cenu rizika nebo přešlapu - s odvahou a nasazením rozmnožovali.
Z této pozice, a před očima Toho, jehož vinici dlužíme společně svou práci, Vás prosíme, abyste napomohl takovému řešení, kterým nejméně utrpí důvěryhodnost P. Jiřího Veselého, SDB i samotné katolické církve, které neznemožní jeho budoucí službu skautským vůdcům.
Uvítali bychom v této záležitosti možnost osobního rozhovoru s Vámi, abychom mohli poznat Váš názor a odpovědi na otázky nynější situace P. Jiřího Veselého, SDB, a snad i mohli osobně předestřít některé úvahy či naše přání stran jeho budoucího působení.
S upřímným pozdravem
Mgr. Eva Měřínská
náčelní
Ing. Marek Baláš
náčelník
Ing. Josef Výprachtický
starostaJUDr. Jiří Navrátil
místostarosta