PODPORUJEME POSLANKYNI ZA KSČM MGR. MARTU SEMELOVOU

maschin

#26 Nechápu vás soudruzi...

2014-02-18 17:36

Co vám vadí na tom, že Semelová bude čelit trestnímu oznámení, za to ,že vyjádřila vlastní "názor"? Vždyť za "zlatých komunistů" to tak bylo běžné. A já myslel, že chcete návrat těch časů a přitom si tehdejší praktiky vlastně stěžujete...
Karel Čapek - 1924

#27 Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

2014-02-18 17:38

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924

Karel Čapek

Na otázku vyznačenou v titulu odpoví v příštích číslech Přítomnosti několik spisovatelů a umělců. Věc vznikla tak, že mezi několik nekomunistů přišel komunista, a všichni se mu začali jaksi omlouvat, proč také nejsou komunisty. Potom si řekli, že bude nejlépe, když to každý napíše.Tato otázka se z čistě jasna vynořila mezi několika lidmi, kteří byli nakloněni čemukoli spíše než tomu, aby se bavili politikou. Je jisto, že by nikdo z přítomných nepoložil otázku "Proč nejsem agrárníkem" nebo "Proč nejsem národním demokratem". Nebýti agrárníkem neznamená ještě žádný určitý názor nebo životní víru; avšak nebýti komunistou znamená býti nekomunistou; nebýti komunistou není pouhý zápor, nýbrž jisté krédo.

.

Pro mne osobně je ta otázka úlevou; neboť tuze bylo třeba nikoli polemizovat s komunismem, nýbrž hájit se sám před sebou z toho, že nejsem komunistou a proč jím nemohu být. Bylo by mi lehčeji, kdybych jím byl. Žil bych v domnění, že přispívám co nejřízněji k nápravě světa; domníval bych se, že stojím na straně chudých proti bohatým, na straně hladových proti žokům peněz; věděl bych, jak o čem smýšlet, co nenávidět, čeho nedbat. Místo toho jsem jako nahý v trní: s holýma rukama, nekryt žádnou doktrínou, cítě svou bezmoc pomoci světu a nevěda často jak chránit své svědomí. Je-li mé srdce na straně chudých, proč u všech všudy nejsem komunistou?

.

Protože mé srdce je na straně chudých.

.

Nepřihlášený uživatel

#28 Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

2014-02-18 17:38

#27: Karel Čapek - 1924 - Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924/2

Viděl jsem bídu tak palčivou a nevýslovnou, ze mi zhořklo vše, čím jsem. Kdekoli jsem byl, běžel jsem od paláců a muzeí podívat se na život chudých v ponižující roli bezradného diváka. Nestačí dívat se a nestačí soucítit; měl bych žít jejich životem, ale bojím se smrti. Tato všivá nelidská bída není nesena na štítě žádné strany; do těch strašných pelechů, kde není ani hřebík na oběšení, ani špinavý hadr na podestlání, křičí komunismus z opatrné dálky: tím je vinen společenský řád; za dva roky, za dvacet let zavlaje prapor revoluce, a pak...

Jakže, za dva roky, za dvacet let? Což můžete tak lhostejně připustit, že se má takhle žít ještě dva měsíce zimy, ještě dva týdny, ještě dva dny? Buržoazie, která zde nedovede nebo nechce pomoci, je mi cizí; ale stejně cizí je mi komunismus, který místo pomoci přináší prapor revoluce. Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc. Chudoba, hlad, nezaměstnanost nejsou mu nesnesitelnou bolestí a hanbou, nýbrž rezervou temných sil, kvasící hromadou zuřivosti a odporu. "Tím je vinen společenský řád." Ne, tím jsme vinni všichni, ať stojíme nad lidskou bídou s rukama v kapsách, nebo s praporem revoluce v rukou.

Chudí lidé nejsou třída, nýbrž právě vytřídění, vyřazení a neorganizovaní; ti nebudou nikdy na stupních trůnu, ať na něm sedí kdokoliv. Hladoví nechtějí vládnout, nýbrž jíst; vzhledem k bídě je lhostejno, kdo vládne; záleží jen na tom, jak my lidé cítíme. Bída není instituce nebo třída, nýbrž neštěstí; ohlížeje se po výzvě k bezprostřední lidské pomoci, nalézám studenou doktrínu třídní vlády. Nemohu býti komunistou, protože jeho morálka není morálka pomoci. Protože káže odstranění společenského řádu a nikoli odstranění společenského zlořádu, jímž je bída. Protože, chce-li vůbec pomoci chudým, činí to podmínečně: nejprve musíme vládnout, a pak (snad) na vás dojde. Pohříchu ani tato podmínečná spása není textově zaručena.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924


Nepřihlášený uživatel

#29 Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

2014-02-18 17:39

#28: - Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924/3


Chudí lidé nejsou masa. Tisíc dělníků může pomoci jednomu dělníkovi v jeho existenčním boji; ale tisíc chudáků nemůže pomoci jednomu chudákovi ani ke kusu chleba. Chudý, hladový, bezradný člověk je naprosto osamělý. Jeho život je historie pro sebe, neslučitelná s jinými; je to individuální případ, neboť je to neštěstí, i když se podobá jiným případům jako ošlapek ošlapku. Převraťte společnost čímkoli navrch; chudí padnou zase ke dnu a nanejvýše k nim přibudou jiní.Nejsem ani za mák aristokrat, ale nevěřím v hodnotu mas. Ostatně nikdo snad vážně netvrdí, že masy budou vládnout; jsou jenom hmotným nástrojem k dosažení jistých cílů; jsou prostě politickým materiálem v daleko tvrdším a bezohlednějším smyslu než straníci jiných barev. Je třeba stlačit člověka do jakési fazóny, aby se stal hromadným materiálem; je třeba dát mu uniformu z určitého sukna nebo z určitých idejí; po hříchu uniforma z idejí se obyčejně nemůže po půldruhém roce svléknout. Začal bych si komunismu hluboce vážit, kdyby přišel k dělníkovi a řekl mu počestně: "Žádám od tebe něco, ale nic li neslibuji; žádám, abys byl u mne kusem, jednotkou, materiálem, tak, jako jsi kusem a materiálem v továrně; budeš poslouchat a mlčet, jako posloucháš a mlčíš v továrně. Zato jednou, až se vše změní, zůstaneš, čím jsi; povede se ti hůře nebo lépe, což nemohu zaručit; řád světa nebude k tobě štědřejší ani líbeznější, ale bude spravedlivější." - Myslím, že by se většina dělníků velmi rozmýšlela před touto nabídkou; a přece by byla svrchovaně poctivá, a kdož ví, zda by nebyla z vysoce mravních důvodů přijatelnější než všechny dosavadní oferty.

Živit chudého člověka sliby je okrádání chudého. Snad se mu žije lehčeji, malují-li se mu tučné husy na vrbě; ale prakticky je i dnes tak jako před sto lety lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše vládní budovy, a lepší je oheň ve sporáku, než červený kohout na krovech paláců, kterých ostatně je u nás značně méně, než jak by věřil člověk, jemuž místo jeho očí vnucují třídní vědomí; neboť až na málo výjimek jsme co do životní míry celkem nezámožný lid, což se zpravidla zapomíná konstatovat.

Obyčejně se říká, že chudý nemá co riskovat; naopak, děj se co děj, chudý riskuje nejvíc, neboť ztratí-li něco, ztratí poslední kůrku chleba; s kůrkou chudého se neexperimentuje. Žádná revoluce se neodehraje na zádech malého počtu lidí, nýbrž na zádech největšího počtu; ať je válka, nebo valutní krize, nebo cokoliv, je to chudák, který si to odnáší nejdřív a nejtíže; není prostě mezí a dna bídy. To nejzpuchřelejší na světě není krov bohatých, nýbrž krov chudých; zatřeste světem a pak se jděte podívat, koho to zasypalo.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924


Nepřihlášený uživatel

#30 Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

2014-02-18 17:39

#29: - Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924/4


Co tedy činit? Pokud mne se týče, neutěšuji se příliš slovem "vývoj"; myslím, že bída je jediná věc na světě, která se nevyvíjí, ale jen chaoticky roste. Avšak není možno odkládat otázku chudých do nějakého příštího řádu; má-li se jim vůbec kdy pomoci, musí se začít už dnes. Je ovšem otázka, má-li k tomu dnešní svět dosti mravních prostředků; komunismus praví, že nikoliv; nuže, je to právě tento zápor, v čem se rozcházíme. Nechci sice tvrdit, že jest dost dokonale spravedlivých v této sociální sodomě; ale v každém z nás sodomských je kousek spravedlivého, a já věřím, že bychom se mohli po delší námaze a mnohém mávání rukama dohovořit na zcela slušné spravedlnosti. Komunismus však praví, že se dohovořit nemůžeme; patrně vůbec pochybuje o lidské hodnotě většiny lidí, avšak o tělu věci bude mi mluviti dále. Dnešní společnost se nesesypala, když provedla jakous takous ochranu nezaměstnaných, zestárlých a nemocných; neříkám, že to stačí, avšak důležité je pro chudé i pro mne, že aspoň tolik bylo možno provésti dnes, hned na místě, bez rozčileného čekání na slavnou chvíli, kdy zavlaje prapor revoluce.

Věřiti, že problém chudých je úkolem dnešního a ne teprve příštího řádu, to znamená ovšem nebýti komunistou. Věřiti, že důležitější je kus chleba a teplo v kamnech dnes nežli revoluce za dvacet let, to znamená velmi nekomunistický temperament.

Nejdivnější a nejnelidštější na komunismu je jeho zvláštní pochmurnost. Čím hůře, tím lépe; porazí-li cyklista hluchou babičku, je to důkaz zpuchřelosti dnešního řádu; strčí-li dělník prst do koleček stroje, nerozmačkají mu jeho ubohý prst kolečka, nýbrž měšťáci, a k tomu ještě s krvežíznivou rozkoší. Srdce všech lidí, kteří z těch či oněch osobních příčin nejsou komunisty, jsou zhovadilá a hnusná jako vřed; není dobrého chlupu na celém dnešním řádu; co je, je špatné.V jedné baladě praví Jiří Wolker: "Nejhlouběji v tvém srdci, Chudý, vidím nenávist." Je to strašlivé slovo, ale zvláštní je, že je docela nesprávné. Na dně srdcí chudých lidí je spíše podivuhodná a překrásná veselost. Dělník u stroje si daleko chutěji zašprýmuje nežli fabrikant nebo ředitel továrny; zedníci na stavbě užijí víc legrace než stavitel nebo domácí pán, a zpívá-li někdo v domácnosti, je to rozhodně spíše služka drhnoucí podlahu nežli její paní. Takzvaný proletář je od přírody nakloněn téměř radostnému a dětskému pojímání života; komunistický pesimism a zasmušilá nenávist jsou do něho uměle pumpovány, a k tomu ještě nečistými troubami. Tento import zoufalé pochmurnosti se nazývá "výchova mas k revolučnosti" nebo "posilování třídního vědomí". Chudému, který má tak málo, berou ještě primitivní radost ze života; to je první splátka na budoucí lepší svět.


Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924


Nepřihlášený uživatel

#31 Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

2014-02-18 17:39

#30: - Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924/5


Nehostinné a nelidské je klima komunismu; není střední temperatury mezi mrazivou buržoazií a revolučním ohněm; není nic, čemu by se proletář směl s požitkem a nerušeně oddat. Není na světě oběd nebo večeře; buď je to plesnivá kůrka, chudého nebo žranice pánů. Není už láska, nýbrž buď perverze bohatých, nebo proletářské plození dětí. Buržoa vdechuje svou vlastní hnilobu a dělník souchotiny; tím jaksi vymizel vzduch. Nevím, zda se žurnalisté a spisovatelé vemluvili v tento nesmyslný obraz světa nebo zda vědomě lhou; vím jenom, že naivní a nezkušený člověk, jímž je většinou proletář, žije ve strašlivě zkresleném světě, který mu skutečně nestojí za nic jiného, než aby byl z kořene vyvrácen. Avšak ježto takový svět je jenom fikce, bylo by velmi načase z kořene vyvrátit tuto ponurou fikci třeba nějakým revolučním činem; v tom případě jsem nadšeně při věci. Není pochyby, že v našem slzavém údolí je příliš mnoho nevýslovného neštěstí, přemíra strádání, poměrně málo blahobytu a nejméně radosti; pokud mne se týče, nemyslím, že bych měl ve zvyku líčit svět nějak zvlášť růžově, ale kdykoli zakopnu o nelidskou zápornost a tragičnost komunismu, chtěl bych křičet v rozhořčeném protestu, že to není pravda a že to přece vše takhle nevypadá. Poznal jsem velmi málo lidí, kteří by si nevysloužili cibulačkou drobet spásy; velmi málo těch, na které by jen trochu střízlivý a rozšafný Hospodin mohl dštít oheň a síru. Je daleko více omezenosti než skutečné špatnosti ve světě; ale je tu přece jen víc sympatie a důvěry, přívětivosti a dobré vůle, než aby bylo možno lámat hůl nad světem lidí. Nevěřím v dokonalost dnešního ani příštího člověka; svět se nestane rájem po dobrém ani revolucí, ba ani vyhubením lidského plemene. Ale kdybychom mohli nějakým způsobem sebrat všechno to dobré, co vězí koneckonců v každém z nás hříšných lidských tvorů, věřím, že by se dal na tom konstituovat svět přece jen daleko vlídnější, než je ten dosavadní. Snad řeknete, že je slaboduchá filantropie; ano, patřím k idiotům, kteří mají člověka rádi, protože je to člověk.

Velmi lehko dejme tomu se řekne, že les je černý, ale žádný strom v lese není černý, nýbrž je červený a zelený, poněvadž je to obyčejná borovice nebo smrk. Velmi lehko se řekne, že společnost je špatná; ale běžte hledat zásadně špatné lidi. Pokuste se soudit svět bez brutálních generalizací; za chvilku vám nezůstane z vašich zásad ani šňupka. Předpokladem komunismu je umělá nebo úmyslná neznalost světa. Praví-li někdo, že nenávidí Němce, rád bych mu řekl, aby šel mezi ně žít; za měsíc bych se ho zeptal, nenávidí-li svou německou bytnou, má-li chuť podřezat germánského prodavače ředkviček nebo zaškrtit teutonskou babičku, která mu prodává sirky. Jeden z nejnemorálnějších darů lidského ducha je dar generalizace; místo aby shrnuli zkušenosti, hledí je prostě nahradit. V komunistických novinách se nedočtete o světě nic, než že je naskrze mizerný; pro člověka, kterému není omezenost vrcholem poznání, je to trochu málo.


Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924


Nepřihlášený uživatel

#32 Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

2014-02-18 17:40

#31: - Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924/6


Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu; lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus. Stane-li se člověk masou, snad je snáze přístupen této nákaze; ale v privátním životě s jim nelze vyjít. Postavte se na chvilku vedle žebráka na rohu ulice; všimněte si, kdo z chodců nejspíš vyšpulí z kapsy ten šestáček; jsou to v sedmi případech z desíti lidé, kteří sami se pohybují na mezi chudoby; ostatní tři případy jsou ženské. Z tohoto faktu by komunista pravděpodobně vysoudil, že buržoa má tvrdé srdce; já však z toho vysuzuji něco krásnějšího, totiž že proletář má většinou měkké srdce a je v gruntu nakloněn vlídnosti, lásce a obětavosti. Komunismus se svou třídní nenávistí a vzteklostí chce z tohoto člověka učiniti canaille; takového ponížení si chudý člověk nezasluhuje.

Dnešnímu světu není třeba nenávisti, nýbrž dobré vůli ochoty, shody a spolupráce; je mu třeba vlídnějšího morálního klimatu; myslím, že by se s trochou obyčejné lásky a srdečnosti daly ještě dělat zázraky. Zastávám se dnešního světa, ne proto, že by to byl svět bohatých, ale protože to je zároveň svět chudých a pak těch prostředních těch drsných mezi žernovy kapitálu a třídního proletariátu, kteří dnes jakž takž udržují a zachraňují největší část lidských hodnot. Neznám celkem oněch deset tisíc bohatých a nemohu je tedy soudit; avšak soudil jsem třídu, jež se nazývá buržoazie, tak, že mi byl vytýkán špinavý pesimism. Říkám to proto, abych měl tím větší právo zastati se do jisté míry těch, k jichž vadám a vinám jistě nejsem slepý. Proletariát nemůže tuto třídu-nahraditi, ale může do ní vejít. Není proletářské kultury přes všechny programové švindle; není dnes celkem ani národopisné kultury, ani aristokratické kultury, ani náboženské kultury; co zbývá na kulturních hodnotách, spočívá na houževnaté, konzervativní a přitom silně individualizované vrstvě buržoazní.

Kdyby se proletariát hlásil o svůj podíl na této tradici, kdyby řekl: Dobrá, převezmu dnešní svět a budu na něm hospodařit se všemi hodnotami, které v něm jsou, snad bychom si mohli na zkoušku plácnout; ale hne-li se komunismus vpřed nejprv tím, že šmahem odmítá jako nepotřebný brak všecko, čemu říká buržoazní kultura, pak sbohem; pak trochu odpovědný člověk začíná bráti v počet, co by se takhle zmařilo.

Už jsem řekl, že skutečná chudoba není instituce, nýbrž neštěstí. Můžete převrátit všechny řády, ale nezabráníte tomu, aby člověka nepotkávalo neštěstí, aby nebyl nemocen, netrpěl hladem a zimou, nepotřeboval pomocné ruky. Dělejte co dělejte, neštěstí ukládá člověku úkol morální a nikoli sociální. Tvrdá je řeč komunismu; nemluví o hodnotách soucitu, ochoty, pomoci a lidské solidarity; praví sebevědomě, že není sentimentální. Ale právě to je mi to nejhorší, že není sentimentální, neboť já jsem sentimentální jako kterákoliv služka, jako každý hlupák, jako každý slušný člověk; jen rošťák a demagog není sentimentální. Bez sentimentálních důvodů nepodáš bližnímu sklenici vody; rozumové důvody tě nepřivedou ani k tomu, abys pomohl na nohy člověku, který sklouzl.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924


Nepřihlášený uživatel

#33 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

2014-02-18 17:40

#32: - Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých.

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924/7


Pak je tu otázka násilí. Nejsem stará panna, abych se křižoval při slově "násilí"; přiznám se, že bych někdy s chutí natloukl člověku, který říká špatné důvody nebo lže; pohříchu to nejde, protože buď jsem já slabý na něj, nebo on je příliš slabý, než aby se mohl bránit. Jak vidíte, nejsem zrovna statečný; ale kdyby měšťáci začali provolávat, že půjdou vyvraždit chudé lidi, sebral bych se jistě a běžel bych pomoci chudým lidem. Slušný člověk nemůže být s tím, kdo vyhrožuje; i boj je fair play, a agitátor, který křičí po ozbrojení proletariátu, aniž by se stejně horlivě přimlouval za povinné ozbrojení měšťáků od hokynáře po bankovního ředitele, rozvrací lidskou společnost nikoli násilím, nýbrž porušováním přirozené a prosté čestnosti.

Říká se mi "relativista" pro zvláštní a patrně dosti těžkou intelektuální vinu, že se snažím všemu porozumět; párám se ve všech naukách a ve všech literaturách až po černošské povídačky a objevuji s mystickou radostí, že při troše trpělivosti a prostoty se lze jakž takž srozuměti se všemi lidmi jakékoliv kůže nebo víry. Je tu patrně jakási společná lidská logika a zásoba společných lidských hodnot, jako je láska, humor, chuť k jídlu, optimismus a mnohé jiné věci, bez kterých se nedá žíti. A tu mne někdy jímá hrůza, že se nemohu srozumět s komunismem. Chápu jeho ideály, ale nemohu pochopit jeho metodu. Někdy mi je, jako by mluvil cizí řečí a jako by jeho myšlení podléhalo jiným zákonům. Věří-li jeden národ, že se mají lidé navzájem snášet, a jiný, že se mají navzájem sníst, je to diference sice velmi malebná, ale nikoli naprosto zásadní; avšak věří-li komunismus, že zastřelit člověka odzadu není zločin, pak je tu něco, čemu nemohu rozumět, třeba se mi to říká po česku; mám hrozný dojem chaosu a skutečnou úzkost, že takhle se nikdy nesmluvíme.

Věřím až podnes, že je jistých mravních a rozumových pět švestek, po nichž člověk poznává člověka. Metoda komunismu je široce založený pokus o mezinárodní nedorozumění; je to pokus roztříštit lidský svět na kusy, které k sobě nepatří a nemají si co říci. Co je dobré na jedné straně, nemůže a nesmí být dobré na druhé straně; jako by nebyli tedy i tam lidé fyziologicky a morálně titíž. Pošlete na mne nejortodoxnějšího komunistu; neskolí-li mne na místě, doufám, že se s ním osobně shodnu ve spoustě věcí, pokud se ovšem netýkají komunismu. Avšak komunismus se zásadně neshodne s těmi druhými ani v tom, co se netýká komunismu; mluvte s ním o funkci sleziny a on řekne, že je to měšťácká věda; podobně existuje měšťácká poezie, měšťácký romantism, měšťácká humanita a tak dále. Síla přesvědčení, jakou najdete u komunistů v každé maličkosti, je téměř nadlidská: ne proto, že by to přesvědčení bylo tak povznášející, nýbrž proto, že se jim posléze nepřejí. Nebo snad to není síla přesvědčení, nýbrž rituálnf předpis nebo koneckonců řemeslo.

Ale čeho je mi zvláště líto, jsou právě proletáři, kteří jsou takto přímo vyříznutí z ostatního vzdělaného světa, aniž by se jim to nahradilo něčím jiným než luznou vyhlídkou na rozkoše revoluce. Komunismus uzavírá kordon mezi nimi a světem; a jste to vy, komunisté intelektuálové, kdo stojí s pestře pomalovanými štíty mezi nimi a vším tím, co je připraveno pro ně jako podíl pro nově příchozí. Ale ještě je místo pro holubici míru, ne-li mezi vámi, tedy nad vašimi hlavami nebo přímo shůry.

Je mi lehčeji, když jsem řekl aspoň tolik, třebaže to není vše; je mi, jako bych se vyzpovídal. Nestojím v žádném houfu a moje pře s komunismem není pře zásad, nýbrž osobního svědomí. A kdybych se mohl přít se svědomím a nikoli se zásadami, věřím, že by nebylo nemožno aspoň si rozumět, a už to by bylo mnoho.Přítomnost 4. XII. 1924

Proč nejsem komunistou? - Protože mé srdce je na straně chudých. - Karel Čapek - 1924


Nepřihlášený uživatel

#34

2014-02-18 18:00

Postup orgánov ČR proti Mgr. Marte Semelovej je protiústavny a proti demokratický, preto nemôžme tento teror akceptovať!

Nepřihlášený uživatel

#35

2014-02-18 18:40

Martu si nedáme, je to náš v z o r !!!! Jaroslav Fagan s manželkou

Nepřihlášený uživatel

#36 Re: Re:

2014-02-18 19:07

#22: - Re:

Ne, skutečně minulý socialistický režim nevykořisťoval (stát není v soukromých rukou) a ekonomicky nikoho netýral, vyvlastnění soukromých majetků (soukromé majetky jsou ty, které využívá a potřebuje veřejnost ke svým životům, takže továrny, podniky, velkofarmy atd., tedy nikoliv osobní vlastnictví - domy, auta, chaty atd.) není žádný zločin anebo krádež z morálního a ani z právního hlediska, možnost zestátnění majetku připouští listina základních práv a svobod, pokud je v souladu s veřejným zájmem, a to je v případě soukromého vlastnictví pokaždé (veřejný zájem). Vystěhování a ani nucená emigrace se neprováděla, a v minulém režimu měl každý právo na práci, které stát zaručoval povinností, ale hlavně možností kde pracovat, z čehož automaticky vyplývá, že žádná ekonomická tyranie se v minulém režimu neděla, ba naopak netolerovala se, protože se jedná o to nejzákladnější lidské právo (právo na plnohodnotný život), které nesmí být za žádnou cenu porušeno u žádného člověka bez jakýchkoliv rozdílů, čili ne tak jak se to děje v dnešním kapitalismu, proto kapitalismus je zločinný a pokud s tím politické režimy nic nedělají, stávají se spoluviníky zločinů proti lidskosti (veškerá pravicová politika).


Nepřihlášený uživatel

#37 Re: Eda

2014-02-18 19:55

#12: - Eda

A kdo chtěl bydlet v lesích nebo pod mostem, zachvíli bydlel v kriminále.


Nepřihlášený uživatel

#38 Re:

2014-02-18 19:57

#35: -

Nikdo vám jí nebere šuline s manželkou


Nepřihlášený uživatel

#39 Re: Re: Eda

2014-02-18 20:12

#37: - Re: Eda

Lidí, kteří by se chtěli jejich práva na plnohodnotný život zříct (a například dobrovolně v zimě umrznout), je opravdu velice nepatrné množství, a například u dnešních bezdomovců možná že žádný, protože se již v podstatě jedná o skutkovou podstatu sebevraždy a sebevražda jak je známo se provádí jinak.


Nepřihlášený uživatel

#41

2014-02-18 20:31

Je naprosto nechutné když někdo kritizuje komunisty a sám se přitom chová jako ten nejtupější aktivní bolševik viz.dotyčné hovado, které podalo zmíněné trestní oznámení za vyslovení názoru. Rád bych to prase osobně potkal, abych mu do očí řekl o si o něm myslím

Miroslav Jungwirth

#42 Podpora Semelové?

2014-02-18 21:14

Doufám, že si všichni signatáři pozorně shlédli vystoupení pí Semelové a vědí, že svým podpisem de facto podporují i justiční vraždu paní Horákové, s jejíž ne legitimitou vyjádřila pí Semelová výrazné pochyby. Je pravda, že na pí Semelové oceňuji neměnnost jejích názorů (v horizontu několika desetiletí), ovšem na druhou stranu mě až děsí, že se někdo s takovými názory může v dnešní době vůbec dostat do parlamentu a rozhodovat tak o směřování této země (byť naštěstí dost omezeně). Ať žije demokracie a svoboda, kterou (ať se to už někomu líbí, či nikoliv) komunistický režim zcela bez jakýchkoliv pochybnosti tvrdě potlačoval! Dneska můžete říkat a psát pravdu jak je vám libo, a pokud je to někomu málo, tak ho hluboce lituji!
Vybrat přezdívku

#43 Re:

2014-02-18 21:37

#41: -

Žádné dotyčné hovado nepodalo trestní oznámení za vyslovení názoru, vy aktivní komunisto! Nezakazují se myšlenky, zakazuje se propagace nacismu a komunismu podle zákona. Až si zrušíte zákon, můžete si hajlovat do alelůja... :-p

Eda

#44 Re: Podpora Semelové?

2014-02-18 21:38

#42: Miroslav Jungwirth - Podpora Semelové?

Té Vaší údajné a rádoby "svobody" se nikdo nenají!!!Proberte se člověče!


Nepřihlášený uživatel

#45

2014-02-18 21:39

Podporujem poslankyňu za KSČM, Mgr. Martu Semelovú
Eda

#46 Re: Re:

2014-02-18 21:43

#43: Vybrat přezdívku - Re:

Ty máš jedinou kliku děcko,že můj děda zavřený za války v koncentráku už dávno není mezi námi!!On by ti vysvětlil ten tvůj nacismus a komunismus!!


Nepřihlášený uživatel

#47 Re: Re: Re:

2014-02-18 22:20

#46: Eda - Re: Re:

Žádnej děda by mi nic nevysvětlil, holčičko, nacismus a komunismus není můj. Nacismus a komunismus je dobrá zástěrka na oblbnutí lidí v rukou vraždících fanatiků...


Nepřihlášený uživatel

#48

2014-02-18 22:40

Snad jediná z komunistů KSČM která se nestydí říci svůj názor veřejně a umí si ho obhájit.
Ludka Zdeněk

#49 Marta Semelová

2014-02-18 22:52

Je to snad jediná poslankyně žena,která se umí dobře vyjadřovat a stojí si za svým názorem.Tak nevím proč je tak ostuzovana jak pravicí tak i některými členy KSČM.Kam se KSČM chce dostat,to není strategie ale zbabělost vedoucích představitelů ÚV KSČM.Třeba Dolejš,mluví už jinak než li ze začátku.Marto fandím jen do nich.

Nepřihlášený uživatel

#50 Re: Podpora Semelové?

2014-02-18 22:54

#42: Miroslav Jungwirth - Podpora Semelové?

Proč by se nemohlo pochybovat o pravdivosti a objektivnosti pravicové propagandy? Naopak, buď je třeba všechno řádně prošetřit a posoudit, ale na základě pravdivosti, objektivity, ale hlavně nezaujatosti, anebo se tím vůbec nezabývat a nepoužívat podobné věci pouze v rámci a pro účely pravicové propagandy v "demokratických" volbách.
Takže především bychom se měli zaměřit na dnešní totalitu, kdy už nejde o lidi a jejich potřeby a zájmy, ani o prospěch a zdravý vývoj celé společnosti, ale o hromadění bohatství a moci malé skupiny velmi bohatých kapitalistů, v jejichž zájmu a s jejich podporou funguje politika (nejvíce pravicová), sdělovací média (objektivní informovanost občanů je základem demokracie - v našem případě se jedná o pravicovou propagandu oligarchií vlastněnými sdělovacími médii) a také kultura a školství a o dnešním potlačování lidských práv a svobod nemá smysl ani diskutovat .