Rozvoj železničního spojení Hradec Králové - Pardubice

Rozvoj železničního spojení Hradec Králové - Pardubice / Oznámení / Buďme slyšet / Komentáře


Nepřihlášený uživatel

#1

2018-03-06 22:49

Dobrý den,
pár slov z mého pohledu.
U trati jsem vyrůstal, 15 m od ní máme zahrádku, už jen proto, že se stala součástí mého dětství, ji mám rád.
Už do školky jsem jezdil s rodiči po městě na kole, později do školy a vůbec všude po Hradci.
Tenkrát to ještě šlo... Aut jezdilo málo.
Při mém studiu SŠ, předmětu doprava, jsem byl panem učitelem již tehdy obeznámen se záměrem výstavby koridorů v ČR a o potřebě zdvoukolejneni tratí...Ve světě již běžně vlaky jezdily rychlostmi 300-400 km/h.
Pan učitel si pochopitelně v této souvislosti posteskl, že u nás, bývalé železniční velmoci s dosud nejhustší železniční sítí v Evropě, budeme stavět nové koridory, na pouhých 160 km/h. O stavu tehdejší silniční a hlavně dálniční sítě nemluvě...
Hradec Králové býval salonem republiky, urbanisticky nadčasově řešen i z hlediska dopravy. Svého času byl druhý okruh města i hlavní nádraží, tedy jak doprava silniční, tak železniční, koncipována vně města. Logicky, aby obyvatelé nebyli dopravou obtěžováni.
Již dávno jsou okruh, nádraží a tratě, městem pohlceny.
Železniční doprava nezaznamenala takový nárůst a rozvoj a zájem veřejnosti, jako doprava silniční, individuální. Zatímco na silnicích, zejména okruhu města, je situace kritická, tak železnice, není doposud plně vytížena.
Přijde mi tedy absurdní, ve schodkovém státním rozpočtu, investovat do druhé koleje, která by byla sice fajn, ale z pohledu dopravy, ji nikdo nepotřebuje tak, jako potřebuje město obchvaty silniční. A to pominu fakt, že chceme stavět druhou kolej na 160 přímo uvnitř města, bezprostředně od obydlí, hřišť...
Není snad žádoucí, reagovat na aktuální situaci a aktuální potřeby společnosti? Poněkud přehodnotit plány z minulého století, s výhledem alespoň tak daleko, jako to uměli naši předci?
Z bývalých hlavních dopravních tepen se dnes staly prakticky lokální, vnitroměstské. Ponechme je tedy k užívání občanům města.
Zmodernizovat ano, ale stavět železniční koridory a dálnice či křižovatky dálničního typu přímo ve městě je veřejný zájem? Veřejný zájem byl a vždy bude tranzitní dopravu odklonit vně lidská obydlí... A to se v Hradci, někdejšímu salonu republiky, který šel ostatním příkladem, neděje.
Pokud bychom chtěli situaci na železnici zlepšit, významně a rychle, tak je nutné stavět tam, kde to má praktický dopad zásadní, tedy především v Rosicích zdvoukolejnit most přes Labe, což požadují železničáři už dlouhodobě.
Můj pohled je tedy takový, že se utratily miliardy tam, kde to je potřeba málo a další miliardy se budou utrácet tam, kde to je potřeba ještě méně, místo toho, aby se postavil jeden most a bylo po problému... Ptám se proč to nejde udělat s rozumem, vizí?
Vlaků zatím nejezdí víc, nejsou ani rychlejší, a až jednou možná budou, tak jen bezvýznamně a hlavně, budou jako doposud poloprázdné. Cestujících ve vlacích nepřibude, jen proto, že pojedou v intervalu 20 minut místo 30, či pro 2 minuty ušetřené... násobně víc času posléze lidé promarní v zápach dopravy silniční.... A to pominu nechuť veřejnosti ke hromadné dopravě obecně...
Proto jsem zatím proti zdvoukolejnění. Jde to proti zájmům občanů celého města, trpících nerešenou dopravou silniční. Je to doslova plýtvání miliardami tam, kde to není významně přínosné.
Proto tuto petici nemohu podepsat a dvoukolejku v této podobě, podpořit.
Navrhuji ušetřené miliardy využít mnohem efektivněji.
Aleš Toman.
JK

#2 Re:

2018-04-28 17:08

#1: -  

Dobrý den.

Možná lépe později, než nikdy. Modernizace se plánuje s využitím evropských fondů, které jsou vázané rozpočtových určením rozpočtu EU jako prostředky určené pro podporu železniční dopravy a následně z téhož titulu vázané na stejný účel v SFDI. Z téhož je rovněž vyčleněn dostatečný objem prostředků na etapu obsahující mj. most v Rosicích.Je tedy zřejmé, že ušerené miliardy nelze využít na řešení problému dopravy silniční a nepomůžou ani etapě u Rosic. Lze je pouze uvolnit k modernizaci železnice v jiném regionu ČR nebo (v připadě nevyčerpání) v jiném státu EU. Můžete si proto vybrat pouze mezi tím, zda v Hradci dojde k zdvoukolejnění této tratě (a zkrácení jízdní doby, výraznému zmenšení požadavků na náhradní autobusovou dopravu, atd.) nebo zda se neudělá nic (jak na železnici, tak na silnici).