Obnova železniční dopravy na trati Rakovník-Kralovice-Mladotice


Nepřihlášený uživatel

#1

2015-06-05 03:13

Nejde jen o spojení na Rakovník a Mladotice, ale celkově o spojku Plzně, Kralovicka, Rakovnicka, Kladna a Prahy v jiném směru a přes jiná města, což schází. Nejde nahradit autobusy už jen pro jejich nízký komfrot i vysokou cenu této dopravy (zřejmě záměrně se nemluví o skutečné ceně silniční dopravy a tedy i autobusové). Autobusová doprava si nehradí dopravní cestu, železnice ano, nepodílí se na ůdržbě a budování zastávek, problémy jsou s odstavováním a údežbou vozidel apod.

Jde také o to, dostat opět nákladnídopravu na koleje i v těchto trasách. Dříve zde byla nákladní doprava velmi silná, může do

jít i k oživení průmyslu, služeb i zemědělství a tím přispět i k větší soběstačnosti ČR, být nezávislý na dovozech.

Do budoucna nutno počítat s určitými přeložkami (zejména oblast Kožlan - blíže k městu, zvýšení rychlosti apod. Nutné koncepčně již připravit a postupně realizovat.

Autobusy musí vytvářet přípojnou dopravu k vlakům a od vlaků do okolí (Rakovník, Čistá, Kralovice, Kralovice - Mariánská Týnice, Mladotice apod.


Nepřihlášený uživatel

#2

2015-06-05 09:16

Kdyby ta železnice prosperovala, nikdo by neměl důvod ji zrušit. Doba se mění, víc a víc lidí vlastní auta a ti, co nevlastní, zlenivěli. Železniční stanice jsou zpravidla daleko, na okraji obce. Autobus staví lidem u nosu a v každé obci i na několika místech.

Železnice je na provoz dražší, než autobus a plně rozumím krajům a samosprávám, že dávají přednost autobusům. Vlaky ať zajišťují dálkovou přepravu, busy regionální. Nesouhlasím se znovuobnovením železnice přes Kralovice. Argument, že ji budou využívat podniky, je lichá. Nebudou. Kamion je prostě rychlejší, pohodlnější, levnější a jede přesně z místa výroby do přesného místa vykládky. Firmy to vědí a stát firmy nemotivuje k železniční dopravě. Chyba není v Kralovicích, nebo petici, chyba je na ministerstvu dopravy. Turistický ruch se možná lehce zvýší o několik romantiků v období květen-září. Rozhodně to ale nebude taková pecka, jak očekáváte. Ani pro železnici, ani například hospody a penziony v okolí. Ten dopad bude minimální.

Chápu duši romantika, který chce tohle obnovit. Ale kdybyste seděl nad věcí jako ekonom, dojdete k závěru, že je to z ekonomického hlediska nesmysl. A kraj to ví a proto je to s železnicí jak to je.


Nepřihlášený uživatel

#3

2015-06-05 09:43

Tento názor vychází z předpokladu, že současný stav je správný, neměnný, a že ti, co o rušení rozhodují, jsou schopni problém pochopit a posoudit správně a s dlouhodobým výhledem. Jedná se o glorifikaci stávajícího stavu. O přípravu na válku minulou nebo spíše předminulou. O řešení problému stále stejnými nevyhovujícími způsoby.

Výsledkem těchto schémat myšlení je stav nedaleko odtud, kde se má rušit železnice, protože byla na jednom místě poškozena sesuvem způsobeným nesprávným postupem při stavbě blízké dálnice.


Nepřihlášený uživatel

#4

2015-06-05 18:06

Smutné je ze cela trať kromě jednoho mostu před Mladoticemi byla po opravě když se zavirala. Ten most je starší než trať. Byl postaven a pote kvůli sesuvu na trati Plzen Zatec opuštěn. Stačilo jen opravit tento most. Ty peníze už i byli ale došlo k přesunům a přerozdělení a tak. A to je ta naše písnička česká.

 


Nepřihlášený uživatel

#5

2015-06-05 19:50

Vloni jsem byl na dovolené v Roztokách u Křivoklátu a jeden výlet jsem si udělal do Kralovic. Bylo to v pracovní den, tak vlaky jezdily jen do Čisté. Každá železniční trať má smysl, když je kompletní. Když už tady máme hustou železniční síť, tak bychom ji měli udržovat, případně i rozšiřovat a ne ničit.

Nepřihlášený uživatel

#6

2015-06-08 04:27

Jezdil jsem ze žihle do kralovic na učiliště a vždy jsem byl za tuto možnost rád.

Nepřihlášený uživatel

#7

2015-06-09 17:37

Tuto petici podepisuji proto, že se se s jejím zněním plně ztotožňuji a přeji si, aby byla co nejvíce šířena a aby argumenty v ní uváděné, byly konečně vzaty v úvahu a byly konány příslušné kroky k obnovoní provozu na této trati.
Václav

#8 Re:

2015-06-09 18:08

#2: -  

Tak Vážený pane,vy asi nejste účastníkem silničního provozu a nevíte,jak to na silnicích vypadá.Všude samé kamiony,mnohdy převrácené blokují celou silniční dopravu.Takže dostat se z bodu A do bodu B je někdy velmi těžké,až nemožné.Neustálý nárust autodopravy vede nezadržitelně k jejímu zpomalování a nakonec ke kolapsu.A to nepočítám vyježděné koleje na silnicích,zničené a popraskané budovy,katastrofální životní prostředí lidí,kteří žijí u silnic s kamionovou dopravou,která už se přelévá na silnice III.třídy,které ničí bezprecedentním způsobem.Vaše uvažování je na úrovni teoretika,který neví nic o skutečné situaci na silnicích.Jak píšete-hurá z bodu A do bodu B.Ať kamiony ničí naše silnice,vždyť peněz na jejich neustálé opravování máme nadbytek.


Nepřihlášený uživatel

#9

2015-06-10 11:05

Všichni, co pedpisují tuhle petici by se měli vážně zamyslet, kolikrát do roka by využili na téhle trati vlak (zvlášť, když vidím, z jakých různých koutů republiky je petice podepisována). A jestli by si do domácnosti taky pořídili spotřebič za několik tisíc Kč, který by použili dvakrát za rok. Protože dotace na provoz v řádu tisíců Kč půjde na každého cestujícího, co tím vlakem na té trati pojede, zatímco takový cestující uhradí za jízdné třeba sotva 50 Kč. Trať Kralovice - Mladotice jednoduše vede mimo hlavní přepravní proudy a pro spojení do Plzně není konkurenceschopná. Přesto se stále najde hodně lidí, co tvrdí, že její obnova region spasí. Skutečně bez dalších drahých investic na jiných místech železniční sítě nespasí a tí jsem si jist. Hlavně, že provaříme zde stovky milionů korun, ale na jiných místech železniční sítě máme mnohem problematičtější místa, která by si zasloužila přednostní péči. Jsem pro podporu železnice, ale tam, kde to má smysl, tady bohužel ne.

Tom

#10 Re:

2015-06-10 11:34

#9: -  

 Dobrý den,

jen se chci zeptat, kde to tedy podle vás má cenu investovat do železnice? Určitě vím o tratích, které by potřebovaly investice, ale pokud budeme pořád všechno s něčím srovnávat, tak mi z toho vychází, že i méně vytížené komunikace by bylo možné postupně uzavřít. 

 


Nepřihlášený uživatel

#11 Re: Re:

2015-06-10 12:14

#10: Tom - Re:  

Investovat má cenu tam, kde je dostatek cestujících a i potenciál do budoucna:

Typicky se podívejte například na tyto případy: Trať Plzeň - Domažlice, Plzeň - Nepomuk: silně vytížené jednokolejné úseky s tisíci cestujícími denně, ale podíl dvoukolejnosti nulový, traťová rychlost pouze do 100 km/h, i přestože se jedná o důležité páteřní tratě.

Abych nezůstal jen u páteřních tratích, tak případně "lokálky": Rokycany - Příkosice, Nýřany - Heřmanova Huť, Horažďovice - Sušice, Domažlice - Poběžovice: zde vhodně vedou centry sídel a mohou sloužit ke svozů do velkých center bez jízdy oklikou a v zajímavém čase. Zde se taky bavíme o stovkách až řádově tisících cestujících denně. Pro názornost jsem zůstal v Plzeňském kraji, abych nebyl obviněn, že řeším úplně jiné území...

A teď to srovnejte se spojkou Mladotice - Kralovice: mimo hlavní přeprvní proudy, pro spojení do Plzně nekonkurenceschopená (bez velkých investic též na trati 160), z toho důvodu potenciál pár desítek cestujících denně. Myslíte, že jsou to účelně vynaložené stovky milionů? Skutečně byste i Vy v domácnosti vynakládal za cokoli tisíce až desetitisíce Kč, co se bude využívat minimálně?

S ohledem na spádování do Plzně bych si dokázal představit železniční napojení Kralovic do Plas, což by bylo konkurenceschpné, ale rozhodně ne do Mladotic, co pro většinu potenciálních cestujících je zbytečná zajížďka, časová ztráta a tudíž neatraktivní spojení, které nebudou využívat.


Nepřihlášený uživatel

#12 #11: Tom - Re:

2015-06-10 13:43

S ohledem na spádování...Jaká je spádovost Kralovic do Plas??? Snad do Plzně! řekl bych na obhajobu petice asi toto: 

Na konci roku 2006 se SŽDC konečně rozhodla, že s touto tratí něco udělá a začala uvažovat o jejím zprovoznění (Přípravná projektová dokumentace). Bohužel, přišly volby, noví ministři, noví náměstci a také pan ministr Bárta, který začal šetřit tím, že stopnul všechny projekty. Co na tom, že jsme na toto rozhodnutí doplácíme dodnes-nedokážeme vyčerpat miliardy EUR z evropských fondů na dopravu, právě proto, že nejsou připraveny projekty.

Ale to  jen na okraj.

Co jsem však chtěl říci je to, že sama SŽDC by ráda obnovila tento úsek a to z ne z důvodu jak Vy uvádíte, aby se pár lidí vozilo z Kralovic do Mladotic, ale z důvodu využití potenciálu ve formě zachování spojení z Rakovníka (17.194 obyvatel) a Plzně (167 472 obyvatel).

Navíc se měla trať z Kralovic do Mladotic opravit tak kvalitně, aby bylo možné spojení z Kralovic do Plzně pod jednu hodinu jízdy, což značně navyšuje potenciál. Samozřejmě s výhledem na další zlepšení po rekonstrukci taratě z Mladotic do Plzně.

Jako plus mělo vzniknout nová zastávka Kralovice-Mariánský Týnec (spádovost poloviny Kralovic) a Trojeny-obec. Obě dvě zastávky by samozřejmě obsloužily cestující, kteří dnes na Plzeň nemohou jezdit ani vlakem, ani autobusem.

Prosím pěkně, o jakých penězích se to bavíme: EU modernizace tratě dotuje až z 85%, (EU na rozdíl od nás železnice podporuje) takže ze státní kasy jde naprosté minimum a vznikne něco, co tady bude dalších 100 let. Navíc se musí počítat s tím, že obnova tratě by přinesla práci místním stavebním firmám a na DPH se část peněz opět vrátí do rozpočtu.

 


Nepřihlášený uživatel

#13

2015-06-10 17:17

Nejvíc mi štve že ty lidi kteří seděli na OÚ. jednotlivích obcí v dobu kdy se trať rušila nic proti nedělali a dnes téměř ti samí objevují to co mnoho let fungovalo Přeji si aby trať znovu fungovala ale daleko levnější by bylo kdyby se dělala petice před tím než se něco zničí. :-( Luboš .

 


Nepřihlášený uživatel

#14 Re: Re: Re:

2015-06-10 17:40

#11: - Re: Re:  

 Moc nechápu o čem tady mluvíte protože pokud se dráhám nevyplatí trať která navazuje na velký koridor byť přiveze malé množství lidí tak proč žádají neustále stát o dotace na to či ono. Koukám na to tak že z poučku je potok potom řeka potom moře anakonec ocean takže oceán by bez potůčku nikdy nebyl . To je můj názor. Lubomír Roub.


Nepřihlášený uživatel

#15

2015-06-10 17:47

Na této trati jsem jezdil, je krásná a zaslouží si, aby ji viděli i další generace. Navíc, tratě mají budoucnost, protože silnice jsou přetížené.

Nepřihlášený uživatel

#16 Re: #11: Tom - Re:

2015-06-10 19:36

#12: - #11: Tom - Re:  

 "S ohledem na spádování...Jaká je spádovost Kralovic do Plas??? Snad do Plzně! řekl bych na obhajobu petice asi toto: "

Špatně čtete, jasně jsem psal do Plzně. A kudy je nejkratší cesta? Rovnou přes Plasy, nikoli přes Mladotice...

 

A ke spojení Rakovníka s Plzní: malá sídla to rozhodně nejsou, ale víte vůbec, kolik lidí dojíždí mezi Rakovníkem a Plzní? A zda by za daných podmínek byla většina ochotna používat vlak? Já se obávám, že většina ne.

 

Jinak co se týče opravy trati "tak kvalitně, aby bylo možné spojení z Kralovic do Plzně pod jednu hodinu jízdy,", tak by to muselo být 45 minut jízdy, nikoli hodina! Za hodinu to zvládá bus z centra do centra, vlak v Kralovicích je na okraji města, to je dost podstatný aspekt!

 

Aspoň snad se vznikem zastávky Kralovice - Mariánský Týnec souhlas.

 

"EU modernizace tratě dotuje až z 85%"

Ale EU nebude již dotovat celodenní a celotýdenní provoz v rozumné použitelné míře, ani ty obce, co požadují obnovu...A ten provoz za sto let bude stát stovky milionů a bude ho dotovat kraj, ale obcím už to bude jedno, za nimi náklady nepůjdou nebo absolutně minimální, přestože se bude financovat vožení vzduchu.

 

Jako konkurenceschopné si skutečně nepředstavuji obnovu úseku Mladotice - Kralovice, ale co by regionu mohlo pomoct, je novostavba Plasy - Kralovice. Ale obojí vzhledem k finančním nákladům není moc reálné. A mimochodem, pokud nevyjde návratnost investice, což v tomto případě je dosáhnout velmi obtížné, tak Vám EU žádných 85 % nedá, leda tak 0 %. EU nepolije peníze do jakéhokoli projektu, kde nevyjde ekonomické hodnocení, to není teorie, ale praxe.


Nepřihlášený uživatel

#17 Re: Re:

2015-06-10 20:23

#8: Václav - Re:  

 Jaký teoretik? Já vím samozřejmě moc dobře, kolik aut jezdí, že to kurví domy a ŽP. Ale tím, že otevřete jednu regionální trať se to honem změní? Ta železnice nebyla zavřena v momentě, kdy osobní vlaky praskaly ve švech a nákladní se praly o mezery v grafikonu. Pokud se má nákladní doprava vrátit na koleje, je potřeba učinit velmi zásadní kroky na vládě. Kdybych já vyráběl řekněme blatníky na auta, budu je taky vozit kamionem, prostě proto, že je to pohodlnější, levnější, rychlejší. A to bez ohledu na to, jestli železnice za fabrikou jezdí nebo nejezdí. Pokud stát udělá cokoliv, abych měl aspon motivaci přemýšlet o přesunu na koleje (zejména ekonomická motivace), přemýšlet budu a když se to stane levnější, budu usilovat i o znovuzprovoznění železnice, která je už zavřená. Ale jen tak z rozmaru či nostalgie obnovit koleje, kde nepojede žádný náklad a jednou za hodinu pojede osobákem 5 babiček na hřbitov do sousední vsi? Promiň, ale to je uvažování ekonomického analfabeta.

Nejdřív napište petici ve smyslu "Žádáme vládu o ekonomické zvýhodnění nákladní železniční dopravy, aby se nákladní doprava přesunula ze silnic na koleje". Bude to trvat 5 let, než se něco pohne v zákonech a dalších 15, než se výrobci na železnici vrátí. Ano, takhle pomalu a blbě to je nastavené. A o to hůř, že dnešní výrobci čehokoliv už své podniky ani nevystavěli u kolejí. Kamiony jsou prostě za třetinové náklady a žádný továrník nebude zbytečně platit železniční dopravu, když nemusí.

To, co jsem popsal, se mi taky nelíbí. Ale takhle to prostě funguje a jedna zavřená nebo otevřená "lokálka kdesi na Plzeňsku" má na věc vliv limitně se blížící nule.

Karel

#18 Co přesně máte proti autobusům?

2015-06-11 09:57

Máte nějaké konkrétní připomínky k lince Kralovice-Mladotice-Manětín-Rabštejn nebo o co jde?


Nepřihlášený uživatel

#19 Debatovat můžeme do nekonečna, spousta cestujících prostě preferuje vlak

2015-06-11 16:40

Zajímavé je, že podle dopravních praktiků by z kralovického a hlavně kožlanského nádraží neměl téměř nikdo jezdit, ale praxe je jiná. Při tom ¨bohatém¨jízdním řádu, který tam Plzeňský kraj milosrdně ponechal, tam stále cestující jezdí.  Viz. ¨bohatý jízdní řád zde: 

http://www.szdc.cz/provozovani-drahy/knizni-jizdni-rady/k162.pdf

Tom

#20 Re: Re: Re:

2015-06-12 06:30

#11: - Re: Re:  

 Dobrý den,

obdivuji, jak máte zmapovanou situaci na tratích, vidím ve Vás veliký potenciál. Navrhuji se někde společně sejít a pohovořit si o tom osobně. Můžeme případně společně navrhnout nějaké konstruktivní řešení. Tomáš Dobřanský

Tom

#21 Re: Re: Re: Re:

2015-06-12 06:32

#14: - Re: Re: Re:  

 Souhlasím s Lubošem, lidské tělo taky nefunguje o jedné tepně, ale je to celý pletenec meších tepen, žil....Hlavní tratě a koridory nebudou fungovat bez regionálních tratí.


Nepřihlášený uživatel

#22 Re: Re: Re: Re:

2015-06-12 07:42

#20: Tom - Re: Re: Re:  

 Snažíte se promyšlenou rétorikou udělat z dotyčného hlupáka a ze sebe něco víc. Bez ohledu na obsah toho, co říkáte, je mi tento druh jednání odporný. Tím spíš, že výpočet rentability jakékoliv železnice je velmi sofistikovaná záležitost pro tým odborníků. Vy jste zastáncem otevření, buďte. Jsem ochotný si poslechnout vaše názory. Ale jednejte slušně, věcně a mějte v ruce argumenty a hlavně čísla. Dokud budete pouze napadat názory, se kterými nesouhlasíte (ale neumíte je vyvrátit), budete tu za hlupáka jen vy.


Nepřihlášený uživatel

#23

2015-06-12 09:48

Rozdělit, rozkrást, prodat, vytunelovat - současný trend mocných. Ale boží mlýny... už dnes stojí řady mrtvých železničářů, kteří poctivě železnou dráhu po víc jak 200 let stavěli, aby nakopali zádele těm "nenahraditelným", kteří ji stihli za 30 let zničit.

Nepřihlášený uživatel

#24 Re:

2015-06-12 10:51

#23: -  

 Podívejte se do rakouského příhraničí. Oblast pod Znojmem. Podívejte se na německé příhraničí, oblest kolem Varnsdorfu. I tak vyspělé země, jakými Rakousko nebo Německo jsou, zrušily mnoho kilometrů nerentabilních tratí. Nejde žít jen nostalgií a vše překonané udržovat při životě silou vůle. Sto let fungovaly telegramy. Byly zrušeny. Proč asi? Protože má dneska každej knedla mobil. Má tedy stále smysl udržovat telegram jen proto, že "do teď to fungovalo", i když vypraví pobočka pošty jeden za týden? Některé věci prostě pohléhají překonání, telegraf, parní stroje, atd. I regionální železnice jsou na tom stejně. Podívejte se třeba na Plasy, kde je nádraží a kde je většina obce. Autobus staví u školy, u rybníka a u nádraží. Pokud budu bydlet (jako 2/3 plaských obyvatel) severně od Střely, přirozeně půjdu na autobus, co mi staví 3min od domu, než abych šel na vlak 1,5km, z toho půlku do kopce. A o tom to je.

Pokud kraj stojí autobus jednotku a vlak tři jednotky, nechť vypraví tři autobusy namísto jednoho vlaku. Řekne vám to každý.

Petr
Nepřihlášený uživatel

#25 nejjednoduší je aby to nešlo

2015-06-12 14:48

Vysvětlovat proč to přece zcela logicky nejde a nemá smysl je mnohem snazší a klasicky české, než vytrvale za něco bojovat a snažit se toho dosáhnout. Trpělivě vysvětlovat proč to nejde a snášet argumenty je klasický úřednický přístup někdy prováděný i na příkaz zhora ať si třeba myslím i něco jiného... Něco tvořit a vytrvat je námaha a práce a to se v politice a úřadu moc nenosí. Lokálka Šumperk - Kouty, v 1997 byla zcela zničena, nyní se tato perfektně zmodernizovaná trať elektrifikuje. Nesmysl?? Ne, prostě jen dokázali to co podle nich má smysl, když se chce a nehledá se pouze proč to nejde pak jde všechno. To je ale přece jiná trať, jiný region, jiné dopravní proudy ap.!!! Ano, vždy je to v něčem jiné a nejde to přesně srovnat, ale především jsou to jiní lidé.. a studii dáme k dispozici v moment, kdy už nepujde zvednout telefon, zavolat a říci "pánové, rozmyslete si co tam napíšete, rozumíte co tím chci říct...!"