OTEVŘENÝ DOPIS POCHODU PRO ŽIVOT

Vážené organizátorky a organizátoři Národního pochodu pro život 2016,

s úzkostí v srdci jsme sledovaly průvod, který v sobotu 2. dubna prošel Prahou. Sdílíme potřebu chránit lidský život a zároveň uznáváme svobodu občanů a občanek vyjít do ulic a dát najevo svůj názor. Jako ženy a křesťanky však považujeme také za nutné vyjádřit se k některým skutečnostem, které jsou s letošním pochodem spojeny.

Zaráží nás, že jednou z podporujících organizací této události bylo občanské sdružení D. O. S. T., jehož manifest podepsal vedle vedoucích představitelů Hnutí pro život Radima Ucháče a Zdeňky Rybové také například představitel Národní demokracie Adam B. Bartoš, jenž je znám pro své antisemitské a rasistické názory.

Na stránkách D. O. S. T. lze nalézt v rámci pozvánky na pochod následující formulaci: „Usilujme tedy o to, aby se do české společnosti opět navrátilo vědomí hodnoty lidského života. Zasazujme se všemi vhodnými prostředky o vytvoření prorodinného klimatu, v němž je každý počatý život vnímán jako dar. Jen tak si náš národ uchová právo na budoucnost, jen tak bude schopen čelit takovým výzvám, jakou je plížící se islamizace Evropy." V kontextu současné společenské situace považujeme tuto argumentační linii za alarmující.

Ve chvíli, kdy zemí zmítají nacionalistické nálady a české vlajky vlají na protiuprchlických demonstracích, kde lidé drží makety šibenic a otevřeně vyzývají k usmrcování migrujících a těch, kteří je podporují, je na místě zamyslet se nad tím, zda také Pochod pro život nepřispívá k utužování radikálních národně-vlasteneckých projevů, jež mají daleko k toleranci a křesťanské lásce.

Na jednu stranu Hnutí pro život vybízí k ochraně nenarozeného života, ale na druhou stranu spolupracuje s organizací D. O. S. T., jež odmítá solidaritu s žijícími lidmi, kteří přišli do Evropy, aby zde nalezli útočiště. Jejich stanovisko jsme mohli vidět na oficiálním transparentu, kde stálo: „Čí bude naše země? Jejich? Češi, mějte děti!"

Nevidíme důvod, proč by při obhajobě hodnoty lidského života měla být akcentována otázka národní identity, o které vypovídá i název samotné akce. Neměla by se ochrana lidského života týkat každého bez ohledu na jeho vyznání či státní příslušnost?

Na transparentech a v rámci proslovů se objevila také rétorika, která přispívá ke stigmatizaci rodin stejnopohlavních párů, nesezdaných soužití a svobodných matek. S takovouto rétorikou silně nesouhlasíme a odvoláváme se na postoje papeže Františka, který pro nás ztělesňuje příklad lidského milosrdenství, neboť nabádá k tolik potřebné solidaritě mezi lidmi, kritizuje odsuzování homosexuality a vyzývá k bourání nesmyslných hranic ve společnosti.

V závěru chceme také vyjádřit svůj nesouhlas s vyzněním pochodu, na kterém vystoupili někteří vysoce postavení představitelé české římskokatolické církve jako morální autority, které diktují ženám, jak a kdy mají mít děti, a tím přispívají k tomu, aby se mateřství stalo jedním z nejsilnějších pout patriarchátu. Ačkoliv Hnutí pro život opírá svá tvrzení o úctu k životu a kreativní rozvoj osobnosti, jeho slova a činy spíše vypovídají o strnulém lpění na konvencích, jež brání svobodnému rozvoji jedinců a rodin, které se vymykají tradičním a konzervativním hodnotám.

Rády bychom tímto otevřeným dopisem podpořily názorovou pluralitu uvnitř křesťanských církví a otevřely diskuzi o roli církve v současné společnosti, která by podle nás měla jít spíše cestou solidarity a křesťanské lásky než podporou nacionalismu a netolerance.


V Praze dne 4. dubna 2016

Anna Remešová
Ludmila Böhmová
Olga Bierhanzlová
Martina Valášková
Mariana Kuželová
Magdaléna Trusinová
Anna Koucká
Magdaléna Šipka
Hana Blažková


Hana Blažková    Kontaktujte autora petice