Výzva vládě ČR k povolení smíšené výuky na vysokých školách

Výzva vládě ČR k povolení smíšené výuky na vysokých školách / Oznámení / Nová karikatura a hranice 800 podpisů / Komentáře


Nepřihlášený uživatel

#1

2021-02-02 10:30

Neříkám, že nesouhlasím, v určitých situacích může být smíšená výuka lepší, ale chci dodat i další pohled, Představte si, že jste student. Budete v době lockdownu na kolejích (5 min od školy) nebo doma (X hodin od školy)? Jeden předmět bude online (protože k němu jsou již kvalitní online zdroje a není třeba kontaktní výuka), takže jste někde v teple s notebookem a za 10 minut poté Vám začne prezenční předmět. Jak to uděláte? Nejde to. Že by všichni studenti byli na kolejích a online výuku sledovali někde na chodbě univerzity, aby mohli na prezenční rychle přeběhnout? To taky nejde, mají-li se k tomu dodržovat opatření typu distanc 2 m. Ani to moc nejde sladit pro vyučujícího. Když může být v bezpečí domova (tam pracovat i dělat online výuku), proč by se jezdil potkávat s kolegy na chodbě (kteří se potkávají s dalšími v menze) a se studenty z různých koutů?

Rozvrh na univerzitě jistě není snadné udělat, aby i za normálního stavu vyhovoval všem (studentům, vyučujícím, místnostem). Natož ho upravovat, aby šlo třeba výuku rozdělit na online a prezenční v různých dnech (prostě jeden den by se jelo do školy, druhý den online).

Pedagog, tedy ten, kdo daný předmět učí a mohl by si teoreiticky vybrat tu správnou variantu, toto nemůže skoro vůbec ovlivnit. Musí na tom mít zájem navíc jak garant předmětu, vedoucí katedry, děkan fakulty a rektor univerzity.

Jako nějvěřší problém v této chvíli vidím, že nikdo studenty neučí, jak se učit. Mlčky se přepokládá, že už je to někdo dříve naučil. V době online komunikace lze učitě hodně věcí nastudovat na dálku.

Chápu, že do budoucna se musíme připravit na další podobné a snad ne horší situace. Musí se ale změnit mnohem více, než jen "povolit smíšenou výuku", jako se to honem honem chtělo udělat už na podzim, když vláda (opět, stále) nekonala nic dobrého, žáci na základkách šli do školy a vše šlo pomalu dopr....

Proč na univerzitě nemáme možnost se testovat (aby se trasovali ty skupiny studentů a učitelů, které se daný den potkají? Proč nedostávají zaměstnanci pravidelně respirátory (stanovsiko MŠMT o tom, že to není pracovní pomůcka znám). Atd.

Robert
(akademický pracovník)